Suomalainen Naisliitto Helsingin yhdistys

Suomalaisen Naisliiton Helsingin yhdistyksellä on pitkä ja kunniakas historia. Yhdistys täyttää 110 vuotta samana vuonna 2017. jolloin  Suomen itsenäisyys tulee 100 vuoden ikään. Yhdistys perustettiin pari viikkoa ensimmäisten eduskuntavaalien ja päivä Naisliiton perustamisen jälkeen. Ensimmäinen puheenjohtaja oli Maissi Erkko, Helsingin Sanomien Eero Erkon vaimo.

Yhdistyksen toiminnan perustana on ollut alusta lähtien naisten yhteiskunnallinen aktivointi ja pyrkimys tasa-arvoon. Jäseniä on koulutettu ja kantaa on otettu erilaisiin epäkohtiin ja naisten aseman vääristymiin.

Tämän hetken toiminnassa tämä näkyy etenkin monipuolisissa koulutustapahtumissa ja pitkän perinteen mukaisissa Minna Canth -seminaareissa, joita järjestetään kaksi kertaa vuodessa.

Naisasia on pohjana myös 2014 käynnistyneessä mittavassa hankkeessa. Siinä Naisliitto ja yhdistys pyrkivät levittämään koko maahan intoa kirjoittaa naisten elämäkertoja nettiin. Naisten tekemisistä kun löytyy ällistyttävän vähän tietoa. Maaliskuussa 2015 julkistettiin ensimmäinen versio Naisten Ääni -sivustosta. Samaan aikaan hanketta edistetään verkostoitumalla ja houkuttelemalla muita naisjärjestöjä yhteistyöhön.

Helsingin yhdistyksen toiminta on muutenkin varsin monipuolista. Joka toimintakuukausi on Aurorankadun kodinomaisessa huoneistossa jäsenilta ja siellä aina jokin kiinnostava, ajankohtainen  keskustelunaihe. Yhdistyksen kulttuuri- ja virkistystoimikunta järjestää vähintään kerran kuukaudessa teatteri-, taidenäyttely- , konsertti- tai museokäynnin. Helsingin ulkopuolelle lähdetään päivän kevät- ja syysretkelle. Kerhoissa perehdytään kirjallisuuteen, bridgeen ja lauletaan. Aurorankadulla on myös laaja, lähes 5 000 niteen lainauskirjasto, jota täydennetään vuosittain. Jäsenet kirjoittavat myös kaksi kertaa vuodessa ilmestyvään jäsenlehti Minnaan. Kukkaisrahaston vanhainkodin toiminnassa ollaan niin ikään mukana.

< Lokakuu 2017 >
29303101020304