Suomalaisen Naisliiton Helsingin yhdistys

Kesäkuussa vuonna 1907 perustetulla yhdistyksellä on pitkä ja kunniakas historia. Yhdistyksen toiminnan perustana on ollut alusta lähtien naisten yhteiskunnallinen aktivointi ja pyrkimys tasa-arvoon.

Naisasia on pohjana myös 2014 käynnistyneessä mittavassa Naisten Ääni -hankkeessa. Siinä Suomalainen Naisliitto ja sen jäsenyhdistykset pyrkivät levittämään koko maahan intoa kirjoittaa naisten elämäkertoja internettiin. Naisten tekemisistä kun löytyy ällistyttävän vähän tietoa. Maaliskuussa 2015 julkistettiin ensimmäinen versio Naisten Ääni -sivustosta. Samaan aikaan hanketta edistetään verkostoitumalla ja houkuttelemalla muita naisjärjestöjä yhteistyöhön.

****************************************************************************

Valkoisia variksia ja helmikanoja

Tiesitkö,
- että Suomalaisen Naisliiton puheenjohtaja Lucina Hagman sai aikaan melkoisen mediakohun syksyllä1908 kirjoittaessaan Helsingin Sanomiin kärkevän kritiikin Ville Vallgrenin veistämästä Havis
Amanda -patsaasta.
- että vuonna 1916 Naisliitossa nousi keskustelun valtavirtaan naisten yhteinen puolue, naisten kokoomus. Sanomalehdet kirjoittivat naispuolueesta ja jopa sukupuolisodasta.
- että Naisliitossa kerättiin 25 vuotta rahaa Kaisaniemeen suunniteltua Minna Canthin patsasta varten.
- että Eila Pennasen romaanissa Mongolit (1966) kuvataan Naisliitossa itänyttä valtataistelua.

Tämän - ja paljon, paljon muuta- voit lukea Suomalaisen Naisliiton 110-vuotisjuhlakirjasta Valkoisia variksia ja helmikanoja. Liiton 110 vuosikymmenen lisäksi kirjassa ovat oman lukunsa saaneet Naisliiton yhdistykset, Opetusneuvos Hilja Vilkemaan stipendisäätiö ja Naisten Ääni. Jokaisen luvun yhteydessä on henkilökuva aikansa/asiansa vaikuttajanaisesta.
Juhlakirjan teksti on syntynyt naisliittolaisten talkoovoimin.Sen on toimittanut Maija Kauppinen ja kirjoittajina on hänen lisäkseen ollut 15 naisliittolaista. Taitto on Tuija Rannikon.

Valkoisia variksia ja helmikanoja - Suomalaisen Naisliiton 110-vúotisjuhlakirja on 300 -sivuinen, kansi nelivärinen ja sisäsivut mustavalkoisia. Kirjan hinta on 35 euroa.