Suomalaisen Naisliiton Helsingin yhdistys ry

Suomalaisen Naisliiton Helsingin yhdistyksellä on pitkä ja kunniakas historia. Yhdistys täyttää 110 vuotta vuonna 2017, jolloin myös Suomen itsenäisyys tulee 100 vuoden ikään. Yhdistys perustettiin pari viikkoa ensimmäisten eduskuntavaalien ja päivä Suomalaisen Naisliiton perustamisen jälkeen. Ensimmäinen puheenjohtaja oli Maissi Erkko, Helsingin Sanomien Eero Erkon vaimo.

Yhdistyksen toiminnan perustana on ollut alusta lähtien naisten yhteiskunnallinen aktivointi ja pyrkimys tasa-arvoon. Jäseniä on koulutettu ja kantaa on otettu erilaisiin epäkohtiin ja naisten aseman vääristymiin.

Tämän hetken toiminnassa tämä näkyy etenkin monipuolisissa koulutustapahtumissa ja pitkän perinteen mukaisissa seminaareissa, joita järjestetään kaksi kertaa vuodessa: Ajankohtaisseminaari helmikuussa ja Minna Canth-seminaari huhtikuussa. Lisäksi osallistutaan lokakuussa jäsenyhdistysten järjestämään MC-seminaariin.

Naisasia on pohjana myös vuonna 2014 käynnistyneessä mittavassa Naisten ääni -hankkeessa. Siinä Suomalainen Naisliitto kuuden jäsenyhdistyksensä kanssa innostaa kansalaisia kirjoittamaan naisten elämäkertoja nettiin. Naisten tekemisistä kun löytyy ällistyttävän vähän tietoa. Maaliskuussa 2015 julkistettiin ensimmäinen versio Naisten Ääni -sivustosta. Samaan aikaan hanketta edistetään verkostoitumalla ja tarjoamalla muille naisjärjestöille mahdollisuutta osallistua hankkeeseen.

Suomalaisen Naisliiton Helsingin yhdistyksen toiminta on varsin monipuolista. Joka toimintakuukausi on Naisliiton Aurorankadun kodinomaisessa huoneistossa jäsenilta ja siellä aina jokin kiinnostava ajankohtainen keskustelunaihe. Yhdistyksen kulttuuri- ja virkistystoimikunta järjestää vähintään kerran kuukaudessa teatteri-, taidenäyttely-, konsertti- tai museokäynnin. Helsingin ulkopuolelle lähdetään päivän kestävälle kevät- ja syysretkelle. Kerhoissa perehdytään kirjallisuuteen, bridgeen ja lauletaan. Aurorankadun tiloissa on Suomalaisen Naisliiton laaja, lähes 5 000 niteen lainauskirjasto, jota täydennetään vuosittain. Jäsenet kirjoittavat myös kaksi kertaa vuodessa ilmestyvään Naisliiton jäsenlehti Minnaan. Suomen Kukkasrahaston palvelukodin toiminnassa ollaan niin ikään mukana.

< Joulukuu 2017 >
01020304050607