Jäsenkirje 5 2017

Hyvät yhdistyksemme jäsenet

Aktiivinen kevätkausi on lähes takana. Yhdistyksemme tarjosi monenlaista ohjelmaa:

• Hyvinvointia hierontoineen kaikkineen sekä asiaa testamenteista ja perinnöistä upeine tarjoiluineen
  • Vierailut Yliopistomuseon Hameiden hidastamat -näyttelyyn, tutustumisen Kansallisteatterin kulissien taakse sekä sokerina pohjalla Anu Pentikin näyttely Kolme tilaa
  • Historiaa: professori Aura Korppi-Tommolan esitelmä Miina Sillanpäästä ja Hedvig Gebhard elokuva
  • Kaksi teatterikäyntiä: Keskellä ruuhkaa juoksee nainen ja Siniset piilarit ja blondi peruukki
  • Kaksi elämäkertakirjoittamisen kurssia
  • Kolme keskustelua naisten asemasta Maikin Salongissa, teemoina samapalkkaisuus ja kuntavaalien naisteemat

Lisäksi Naisliitto kutsui jäsenemme kuulemaan monipuolista pohdintaa Äidin kielestä Kaisaniemen ravintolaan ja selvitystä Naisten Äänen kuulumisesta kuntapolitiikassa Tampereelle.

7.6.2017  Korkeasaaressa 110-vuotisjuhla
Kesän avaa 110-vuotisen taipaleemme muistoksi tehtävä retki Korkeasaareen, jonka ravintola Pukissa muistellaan Helsingin yhdistyksen perustamista vuonna 1907. Retkelle on ilmoittautunut 70 jäsentä. Enempää ei valitettavasti mahdu mukaan. Osallistujille on lähetetty päivän ohjelma ja tarkat retkiohjeet.

Nauttikaa kesästä, joka tuppaa olemaan täällä Suomessa liian kuuma tai liian kylmä.

Jospa tämä Suomen itsenäisyyden juhlavuoden kesä olisi täydellisen sopivan aurinkoinen. Aurinkoa tai sadetta, niin bridge sopii, ja sitä on tarjolla kesäperjantaisin klo 14 Aurorankadulla. Bridge ja joka toinen torstai kokoontuva laulukerho jatkuvat tietysti myös syksyllä. Seuraa sivuamme http://naisliittohelsinki.fi, siellä ilmoitetaan mahdollisista muutoksista.

Keskellä kesää, perjantaina 14.7. klo 11.45-13.00 Naisliitto ja toivottavasti myös monet naisliittolaiset ovat Porin SuomiAreenassa. Siellä keskustellaan suomalaisen naisen historiasta ja tulevaisuudesta otsikolla Kvinnlig SISU – kas nainen. Järjestäjänä Suomalaisen Naisliiton Naisten Ääni ja Bildningsalliansenin Kvinnor Berättar -hankkeet. Keskustelijoina ovat kansanedustajat Eva Biaudet, Maarit Feldt-Ranta ja Saara-Sofia Sirén. Maria Hukkamäki, Teija Anneli Jokipii ja Sofia Pohls esittävät katkelmia Naisten Äänessä julkaistuista elämäkerroista ja Desirée Saarela laulaa. Tervetuloa Poriin!

Syyskauden aloittaa vierailu Helsingin Diakonissalaitokseen 13.9. klo 17, osoite Alppikatu 2. Diakonissalaitos perustettiin 1867 everstinna Aurora Karamzinin aloitteesta kulkutautisairaalaksi ja paikaksi, jossa nuorista naisista koulutettiin hoiva-alan ammattilaisia, diakonissoja.

Tutustummme Diakonissalaitoksen historiaan museonäyttelyssä, kirkossa ja Aurora-salissa. Museo ja muut kohteet sijaitsevat päärakennuksessa, pihakartassa merkittynä A-kirjaimmella,  Sisäänkäynti on ovesta, jonka yläpuolella lukee Sairaala/Sjukhus.

Tervetuloa mukaan, museo pystyy vastaanottamaan enintään 25 vierasta museon pienen tilan vuoksi, joten ilmoittaudu ajoissa, viimeistään 6.9.2017. Tilaisuus on osallistujalle maksuton.

Jos haluat jo ennakkoon perehtyä Diakonissalaitoksen historiaan, niin suosittelemme Elisabet Ahon romaania Sisar: historiallinen romaani vuosilta 1918-1924, Eeva Hurskaisen kirjoittamaa Aurora Karamzin: Pietarin hovista köyhien auttajaksi ja tänä vuonna ilmestynyttä Jyrki Paaskosken historiaa Ihmisen arvo: Helsingin diakonissalaitos 150 vuotta. Myös Naisten Äänestä voi hakea haulla ”diakonissalai” elämäkertoja, yksi uusimmista on http://www.naistenaani.fi/cecilia-blomqvist-kutsuttu-palvelutyohon/

14.9.2017 klo 19.00 Helsingin Kaupunginteatterissa Myrskyluodon Maija
Ja heti seuraavana iltana 14.9. klo 19 menemme Helsingin Kaupunginteatteriin katsomaan Myrskyluodon Maijaa, joka saa ensi-iltansa elokuussa. Uusi suurmusikaali juhlistaa Suomen 100-vuotista itsenäisyyttä kuvaamalla suomalaisen naisen elämää ja itsenäistymistä 1800-luvun Ahvenanmaalla. Anni Blomqvistin romaaneihin perustuva tv-sarja ja Lasse Mårtensonin siihen säveltämä musiikki on osa suomalaista sielua. Kaupunginteatterin musikaalin laulujen sanat ovat Maija Vilkkumaan käsialaa.

Esitykseen on varattu 50 lippua (permanto 9. rivi), hinta 75 e aikuinen/eläkeläinen, 39 e koululaiset ja opiskelijat. Mukaan voi tulla avec, ystävä tai vaikka lapsenlapsi.  Ilmoittautuminen viimeistään 15.8.2017 puhelimitse 0440 155406 tai sähköpostilla ilmoittautumiset@naisliittohelsinki.fi. Maksu Suomalaisen Naisliiton Helsingin yhdistys ry:n tilille FI72 1574 3000 0239 19, viite 32748, eräpäivä 15.8.2017.

21.9. 2017  klo 17 on  syksyn ensimmäinen  jäsenilta, Maikin Salonki,

jossa jäsenemme Tuulikki Petäjäniemi kertoo suomalaisen tasa-arvotyön 30-vuotisesta historiasta. Tasa-arvolaki tuli voimaan vuoden 1987 alussa ja kuten muistamme Tuulikki toimi tasa-arvovaltuutettuna 1991–1994. Mikä on ollut lain merkitys, miten tasa-arvotyö on edistynyt viimeisten 30 vuoden aikana.

Muut vieraat ovat yhdenvertaisuusvaltuutettu Kirsi Pimiä ja tasa-arvovaltuutettu Jukka Maarianvaara. Tule kuulemaan ja keskustelemaan, miksi meillä on tasa-arvovaltuutettu ja yhdenvertaisuusvaltuutettu? Mitä he tekevät ja mikä heille on tärkeää juuri nyt? Miten valtuutetut tekevät yhteistyötä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi? Tilaisuus järjestetään yhteistyössä Helsingin Liike- ja virkanaisten (BPW Helsinki) yhdistyksen ja WOM Oy:n kanssa. Ilmoittautuminen viimeistään 18.9.2017.

Kirjalauantaissa 23.9. klo 14–16 pohditaan, mikä on  TOP 101 – itsenäisyyden ajan vuosikymmenet naiskirjailijoiden teoksissa.

5.10. klo 14.30 alkaen meille on varattu mahdollisuus nähdä Kansallisessa audiovisuaalisessa instituutissa, KAVIssa harvinainen, noin tunnin kestävä dokumenttifilmi Ellen Thesleff: Jag söker solen. Dokumentin on tehnyt Antonia Ringbom ja hän antoi luvan näyttää se meille. Ellen Thesleff on yksi Suomen taiteen kultakauden valovoimaisia edustajia. Taidegraafikkona ja taidemaalarina häntä pidetään myös yhtenä Suomen ensimmäisistä ekspressionisteista.

KAVIn osoite on Sörnäisten rantatie 25, 5. krs. Sinne pääsee hyvin metrolla, jonka lähin pysäkki on Sörnäinen, raitiovaunuilla 6 ja 7B Käenkujan tai Sörnäisten pysäkki ja kaikki Sörnäisten rantatietä kulkevat bussit. llmoittautuminen viimeistään 25.9.2017 puhelimitse 0440 155406 tai sähköpostilla ilmoittautumiset@naisliittohelsinki.fi. Maksu 10 euroa Suomalaisen Naisliiton Helsingin yhdistys ry:n tilille FI72 1574 3000 0239 19, viite  32751, eräpäivä 25.9.17. Elokuvan jälkeen on yhteinen keskustelutilaisuus esityksen annista ja sen herättämistä ajatuksista.

Toisessa Kirjalauantaissa 14.10. klo 14-16 teemana on EU-puheenjohtajamaa Viron kirjallisuus.

Lokakuussa 21.10. juhlitaan Naisliiton 110-vuotista taivalta ja Naisten Ääni hanketta Finlandia talolla.

10.11.2017 Maikin Salonki
Jäseniltaan Maikin Salongissa Aurorankadulla 10.11. klo 18–19.30 saamme vieraaksemme europarlamentaarikko Heidi Hautalan. Amerikassa Trump, Venäjällä Putin, Suomessa 12 mies- ja viisi naisministeriä. Ollaanko meitä naisia maailmanlaajuisesti taluttamassa menneisyyteen? Heidi Hautala totesi 4.3.2017 Helsingin Sanomien kiukkuisessa haastattelussa hyvin perustellen, miten naisten asema yhteiskunnassa ja perheessä kulkee takapakkia ja eräissä maissa päämääränä voi olla autoritaarinen valtio. Haastoimme Heidi Hautalan kertomaan meille, mitä hän tarkoittaa ja mitä tässä tilanteessa tulisi tehdä. Tilaisuus on yhteinen Helsingin ja Hämeenlinnan yhdistyksen jäsenille ja heidän ystävilleen sekä WOM:in yhteistyökumppaneille. Ilmoittautuminen viimeistään  6.11.2017. Tervetuloa vaikuttamaan!

8.11. klo 17 yhdistyksemme Kirjakerho järjestää Aurorankadulla jäsenillan, jonka teemana on Itsenäisyysajan naiskirjailijat. Ilmoittautuminen viimeistän 6.11.2017.

Marraskuun Kirjalauantaissa 18.11. klo 14-16 tutustutaan syksyn kirjauutuuksiin.

Syyskokousta kaavailemme pidettäväksi 23.11. ja sinne kutsumme kirjailijavieraan, joka jääköön vielä yllätykseksi.

Perinteinen pikkujoulujuhlamme järjestetään 14.12. Malta-talossa juhlavuoden päätteeksi tavallista juhlavammissa merkeissä.

Jäsenkirjeen voi lukea myös verkkosivultamme http://naisliittohelsinki.fi/ ja tapahtumista kerrotaan facebook-sivullamme www.facebook.com/Suomalaisen-Naisliiton-Helsingin-yhdistys

Jäsenillat ja kerhot pidetään Naisliiton huoneistossa Aurorankatu 17 A 11, ellei muuta paikkaa mainita. Yhdistyksen sähköposti: toimisto@naisliittohelsinki.fi.

Yhdistyksen puhelimeen 0440 155 406 vastaa Tarja Salin, jonka tavoittaa tiistaisin klo 16–18 ja torstaisin klo 10–12. Tarja Salin ja Ritva Passiniemi vastaavat myös sähköposteihin.

Ota yhteyttä!

Hallituksen jäsenten sähköpostiosoitteet: maritta.pohls (a) tutkimuksenaika.com, k.mattila-wuoristo (a) pp.inet.fi, rauni (a) auvinen.com,  marjukka.helenius (a) aalto.fi, ritva.passiniemi (a) gmail.com, nuppu.rouhiainen (a) tekes.fi, tarja.salin(a) live.fi, merja.talkamo (a) muhvelotti.fi

Hyvää ja virkistävää kesää!

Helsingin yhdistyksen hallitus ja puheenjohtaja Maritta Pohls

< Syyskuu 2017 >