Jäsentilaisuudet

Kevään 2017 tilaisuuksia

Tervetuloa tiistaina 14.2. klo 17.00 -18.00 Yliopistomuseoon, jossa näkökulmaopastus Ajattelun voimaa-näyttelyyn, jonka yhtenä osiona on myös Hameiden hidastamat - näyttely. Osoite: Fabianinkatu 33, III krs.

Yliopiston ovet alkoivat raottua naisille 1870-luvulla, mutta heidän oikeutensa opiskeluun ei ollut itsestään selvää. Näkökulmaopastuksella pääset kuulemaan, miten naisten pääsy yliopistoon oikein tapahtui, ketkä olivat ensimmäiset naismaisterit ja -tohtorit, millainen oli naisten ylioppilaslakki ja paljon muuta.

Vapaa pääsy, yhdistys maksaa opastuksen.

.....

Testamentti- ja perintöasiat tutuiksi helmikuun jäsenillassa maanantaina 27.2. klo 17 Aurorankadulla. Nooa Säästöpankin sijoituspäällikkö Anna Laukka- Paananen kertoo ajankohtaista asiaa pankkimaailmasta ja varatuomari Piia Jeremejeff tarjoavat hyödyllistä tietoa perhe- ja perintöveroasioista, mm. testamentista. Puheenvuorojen jälkeen on aikaa kysymyksille ja keskusteluille. Tilaisuudessa on tarjolla pientä iltapalaa.

.....

Olemme varanneet 20 lippua Avoimet Ovet -teatterissa torstaina 2.3. klo 19.00 esitettävään Keskellä ruuhkaa juoksee nainen - komediaan nykyajassa. Lipun hinta on 27€.Ilmoittaudu mukaan13.2. mennessä.

....

Eduskunnan kansalaisinfossa järjestetään 7.3. klo 9-10.30 tilaisuus Naiset eduskunnassa. Tilaisuudessa eduskunnan kirjaston johtava tietoasiantuntija Joni Krekola kertoo, miten naiset pääsivät mukaan suomalaiseen politiikkaan ja miten naisten osuus edustuksellisessa demokratiassa on kehittynyt sadassa vuodessa? Koulutukseen voi ilmoittautua sivulla https://www.eduskunta.fi/FI/tietoaeduskunnasta/kirjasto/palvelut/koulutukset/Sivut/default.aspx

Samalla reissulla voi käydä tutustumassa Eduskunnan kirjastossa olevaan Miina Sillanpään juhlanäyttely 14.2.–15.3.2017. Se vie matkalle Miina Sillanpään elämään seitsemän hänen elämäänsä määrittävän teeman kautta.​ Näyttelyyn on vapaa pääsy Eduskunnan kirjaston aukioloaikoina. maanantai 9–16.15, tiistai–torstai 9–18, perjantai 9–16.15, lauantai 9–15 Eduskunnan kirjasto, Aurorankatu 6, Helsinki

.......

Hei kaikki Naisliiton Helsingin yhdistyksen jäsenet ja myös elämäkertakirjoittamisesta kiinnostuneet ystävät

Lauantaina 11.3. klo 10-13 Naisliiton huoneistossa Aurorankadulla järjestetään kurssi "Lyhyt oppimäärä elämäkertakirjoittamisesta".

Kouluttajaksi olemme saaneet kirjoittaja ja sanataideohjaaja Päivi Haanpään. Päivi on ohjannut sanataideryhmiä runsaan 15 vuotta ja toiminut Hämeessä kirjallisuuden läänintaiteilijana 2010-2014. Hän on toimittanut Marika Riikosen kanssa novelliantologian Sanasinfonia – novelleja Sibeliuksesta (2015) ja uusimpana Kanta-Hämeen kirjailijayhdistyksen juhla-antologian Juuret (2016) sekä kirjoittanut teoksen Sanataideohjaajan opas (2015). Hänen esikoisnäytelmänsä Kaikkeen on aina joku malli kantaesitettiin 2014, näytelmä Puputin kulmalla tavataan sai ensi-iltansa 2015 ja yhdessä Marika Riikosen kanssa kirjoitettu Parisuhdemonologit 2016.

Päivi Haanpään blogin osoite ona https://paivihaanpaa.wordpress.com/

Ilmoittaudu mukaan 3.3. mennessä sähköpostitse: ilmoittautumiset@naisliittohelsinki.fi.

Keskiviikkona  22.3. klo 15.00 lähdemme taidekierrokselle Kansallisteatteriin oopperalaulaja Katariina Pyrrön (FM, MuM) johdolla. Alakerran marmori- ja freskoauloista alkava kierros kestää n. kaksi tuntia. Vapaa pääsy, yhdistys maksaa opastuksen. Tiesitkö, että Kansallisteatterissa on runsas muotokuva-aarteisto, tekijöinä kultakauden taiteilijoita Albert Edefeltistä Juho Rissaseen? Taideteosten lomassa Katariina valottaa myös suomalaisen teatterin ja oopperan historiaa - molemmat liittyvät kiinteästi tähän Rautatientorin varrella sijaitsevaan jugendlinnaan. Mukaan mahtuu 25 jäsentämme. Ilmoittautumiset viimeistään 15.3. sihteerille: ilmoittautumiset(at) naisliittohelsinki.fi

Kirjalauantait kevätkaudella:

- 4.3. klo 14 - 16  Suomalaisia klassikoita kuten Joel Lehtonen,
F.E . Sillanpää, Arvid Järnefelt ja uudempi klassikko Rosa Liksom.

- 25.3. klo 14 -16 Suomalaisia nykykirjailijoita, uusia
2000-luvulla kaunokirjallisuudesta sekä nuorten ja lasten kirjallisuudesta.

- 22.4. klo 14 -16

Maahan muuttaneiden suomeksi kirjoittamaa
kaunokirjallisuutta, kuten Azem Kurtic, Pajtim Statovic, Harri Istvan’in
toimittamat elämänkerrat.

Kirjalauantait pidetään Aurorankadun huoneistossa, ellei muuta mainita.

Kirjalauantain vetäjä on Riitta Sivenius, ritsi.sivenius(at)elisanet.fi

......

Laulukerho kokoontuu kevään aikana Aurorankadun huoneistossa torstaisin MuM Kaisa Kauppisen johdolla seuraavasti:

- 2.3. klo 14.00 - 15.00

- 16.3. klo 14.00 - 15.00

- 23.3. klo 14.00 - 15.00

- 6.4. klo 14.00 - 15.00

- 20.4. klo 14.00 - 15.00

- 4.5. klo 13.45 tapaamme Katajanokalla Kukkasrahaston palvelukodissa. Osoite on Merisotilaantori 1. Perille pääsee raitovaunulla nro 4. Jää pois päätepysäkillä. Kahvi- ja korvapuustitarjoilu!

- 11.5.klo 14.00 - 15.00

.......

Bridge-kerho kokoontuu perjantaisin klo 14.00 Aurorankadulla. Poikkeavat peliajat löytyvät yhdistyksen kotisivuilta: www. naisliittohelsinki.fi.

< Kesäkuu 2017 >
29303101020304