Retket

Suomalaisen Naisliiton Helsingin osaston 16 naista kävi 10.9. tutustumassa Orimattilan vetonauloihin.

Ensimmäiseksi retkeläiset yllätti Urho Kekkosen museon vuolassanainen ja joviaali Pekka Lähteenkorva, joka tarjosi puolentoista tunnin rikkaan esityksen lisäksi naisille kahvit "verorahoilla", kuten hän sen itse ilmaisi. Käynti oli todella antoisa. Sekä museon syntyvaiheet tulivat selviksi että Urkin ja Sylvin kädenjälki näkyi. Talo oli siinä kunnossa kuin se heiltä aikanaan jäi. Sen alakerrassa sijaitsevaan arkistoon emme kuitenkaan päässeet, mutta kaikki muut huoneet esiteltiin. Talossa käy tuhansia vieraita ja tutkijat ovat tervetulleita tekemään töitä ja asumaan siellä. Arkistonhoitaja nautti työstään. Se tuli ilmi monella tavalla.

Tutustuminen Orimattilan taidemuseoon, "pienoisateneumiin",  herätti myös ihastuksen huudahduksia.  Voiko tällaista olla pikkuisessa pitäjässä? Tutuistuimme Orimattilan Erkkoihin, Pentti Papinahon patsaisiin, Taidesäätiö Ilmari ja Toini Wall-Hakalan kokoelmiin sekä Arvo Naatin ja Lea Zetterberg-Naatin teosten vaihtuvaan näyttelyyn.

Siinä joku keksi, että mehän olemme ihan lähellä pitkäaikaisen puheenjohtajamme Raija Virtasen hautaa ja niinpä suunnistimme sinne ja paikka löytyi.

Ravintola Tehtaassa nautitun lohikeiton jälkeen joukko kävi Orimattilan Pitsinkutojien Pitsituvassa ja Maria Drockilan kynttiläpuodissa, jossa oli juuri alkanut vuotuinen kausialennusmyynti. Monta kaunista kynttilää sujahti kasseihin.

Soile Yli-Mäyryn taidelinna oli nimensä arvoinen. Linnamainen, upeasti remontoitu entinen Villatehtaan asunto oli täysin taiteilijan maailmalta hankkimilla kalusteilla sisustettu, seinät, pöydät ja ikkunalaudat täynnä hänen upeita, värikkäitä töitään. Taas kuului ihastuksen huokauksia. Uskomattoman kaunista!

Tämä retki voitaisiin vaikka uusia, jotta useammatkin jäsenet pääsivät kaiken näkemään!

Tuulikki Ritvanen

--- ---- ---

Syysretki Orimattilaan 10.9.2016

Ohjelma:

Klo 8.30 Lähtö Kiasman edestä bussilla Orimattilaan.

Klo 10 Urho Kekkosen arkistossa Niinikoskella meitä odottaa arkistonhoitaja Pekka Lähteenkorva, joka yöpyy meitä varten talossa ja esittelee sen meille aamulla. Presidentti Urho Kekkonen osti päärakennuksen v. 1970 eläkeasunnokseen. Samana vuonna perustettiin Urho Kekkosen arkistosäätiö. Etukäteen kannattaa tutustua sähköiseen tietokantaan (www.ukk-arkisto.fi.)

Klo 11.30 Orimattilan taidemuseon perusnäyttelyssä on suuri määrä suomalaista kuvataidetta 1800-luvun alusta 1950-luvulle, mm. Schjerfbeck, Gallen-Kallela, Halonen, Edelfelt, Järnefelt. Lisäksi siellä on kuvanveistäjä Pentti Papinahon tuotantoa 30 vuoden ajalta ja Orimattilan Erkot, runoilija- ja sanomalehtimiessuvun elämänvaiheita kuvaava näyttely.

Klo 13 lounas Ravintola Tehtaassa (Chaine des Rotisseurs) .Voit valita kanasalaatin tai lohikeiton. Kerro ilmoittautuessasi haluamasi vaihtoehto.

Lounaan jälkeen voit piipahtaa viereisessä Maria Drockilan kynttiläpajassa.

Klo 14.15 menemme vierailulle aivan naapurissa sijaitsevaan Soile Yli-Mäyryn upeaan uusgoottilaiseen Taidelinnaan, joka on v. 1895 rakennettu entisen paikallisen tehtailijan kodiksi ja on nykyään taiteilijan toinen koti. Se on sisustettu taiteilijan hankkimilla vanhoilla kalusteilla ja seinät ovat täynnä hänen upeita töitään! Nähtävillä on myös Yli-Mäyryn Muranossa tekemää loisteliasta taidelasia.

Retken hinta lounaineen ja sisäänpääsymaksuineen on 39 €. Sitovat ilmoittautumiset sähköpostitse: ilmoittautumiset(at)naisliittohelsinki.fi ja myös maksu viimeistään torstaina 1.9. Suomalaisen Naisliiton Helsingin yhdistys ry:n tilille FI72 1574 3000 0239 19, maksuviite 32 201. Muista ilmoittaa myös lounasvaihtoehtosi ja ruokarajoitteesi. Tervetuloa mukaan!

< Elokuu 2017 >
31010203040506