Kulttuuritoiminta

Toimikunta järjestää yksi tai kaksi kulttuuri- ja virkistystapahtumaa kullekin toimintakuukaudelle sekä lisäksi kevät- ja syysretken. Tapahtumien ja retkien järjestämisessä noudatetaan monipuolisuutta ja yhdistyksen sääntöjen mukaisia periaatteita. Tapahtumista saatu palaute otetaan huomioon toiminnan suunnittelussa.

Kulttuuri- ja virkistystoimikunta toimii hyväksytyn talousarvion mukaan noudattaen seuraavia periaatteita: jokainen maksaa omat pääsylippumaksunsa ja yhdistys näyttelyjen opastukset.

Yhdistys osallistuu mahdollisuuksiensa mukaan retkien kustannuksiin.

Kulttuuri- ja virkistystoimikunnan järjestämät teatteri-, museo- ym. tilaisuudet:

2017:

Helmikuu:

Tervetuloa tiistaina 14.2. klo 17.00 -18.00 Yliopistomuseoon, jossa näkökulmaopastus Ajattelun voimaa-näyttelyyn, jonka yhtenä osiona on myös Hameiden hidastamat - näyttely. Osoite: Fabianinkatu 33, III krs.

Yliopiston ovet alkoivat raottua naisille 1870-luvulla, mutta heidän oikeutensa opiskeluun ei ollut itsestään selvää. Näkökulmaopastuksella pääset kuulemaan, miten naisten pääsy yliopistoon oikein tapahtui, ketkä olivat ensimmäiset naismaisterit ja -tohtorit, millainen oli naisten ylioppilaslakki ja paljon muuta.

Vapaa pääsy, yhdistys maksaa opastuksen. Mukaan mahtuu vain 25 jäsentä. Varaa paikkasi viimeistään 13.2. sähköpostitse: ilmoittautumiset@naisliittohelsinki.fi tai puhelinaikoina tiistaina ja torstaina klo 10-12 , gsm 0440 155 406.

Maaliskuu:

- Olemme varanneet 20 lippua Avoimet Ovet -teatterissa torstaina 2.3. klo 19.00 esitettävään Keskellä ruuhkaa juoksee nainen - komediaan nykyajassa. Lipun hinta on 27€.Ilmoittaudu mukaan 13.2. mennessä sähköpostitse: ilmoittautumiset@naisliittohelsinki.fi tai puhelinaikoina tiistaina ja torstaina klo 10-12 , gsm 0440 155 406. Kun saat vahvistuksen, maksa lipun hinta 27€ Suomalaisen Naisliiton Helsingin yhdistyksen tilille FI72 1574 3000 0239 19, maksuviite 32340.

Tietoa näytelmästä:

"Nykyaikana me olemme tilanteessa, jossa kaikki on mahdollista ja luvallista, mutta kaikki on silti mahdotonta. Tässä pisteessä näytelmän henkilöt elävät.

Konsultti Dora on houkutellut kaksi nelikymppistä naista, Kikan ja Niinan, esimerkkitapauksiksi ikäseminaariin. Naiset antavat kaikkensa onnistuakseen absurdissa tilanteessa, kun toinen kuvitteli tulevansa kuntoutukseen ja toinen työhaastatteluun. Somen koulimat terapiasukupolven edustajat avaavat yksityisyytensä auliisti. Pitää olla valmiina mahdollisuuksien kutsuessa, sillä minä hetkenä hyvänsä saattaa lykästää, päästä tähdeksi, ehkä onnelliseksi tai jos edes töihin. Doralla on kova homma pitää seminaari kasassa, sillä jos Kikkaa repivät sisäiset ristiriidat, tempovat Niinaa pitkin poikin konkreettiset haasteet, vaikka hän on aivan tavallinen tilintarkastaja ja äiti. Umpikuja saattaakin olla se mitä lopulta tarvitsemme.

Näytelmän komiikka syntyy ihmisen loputtomasta selviytymisen kyvystä eteen paiskautuvissa haasteissa. Esityksen sydän on myötätunto sitä samaa ihmistä kohtaan, joka päivittäin muuttuvissa olosuhteissa yrittää selvitä nykyajassa. Kaiken alla on kysymys: mitä onnellisuus on?"

Teksti Marjo Niemi, ohjaus Heini Tola, ohjaajan assistentti Karoliina Kudjoi, skenografia Veera-Maija Murtola, valo- ja äänisuunnittelu Antti Kujala. Rooleissa Nora Raikamo, Hanna Seppä, Kate Viljamaa. Esityksen kesto avoin. Esityksessä on väliaika.

- Keskiviikkona  22.3. klo 15.00 lähdemme taidekierrokselle Kansallisteatteriin oopperalaulaja Katariina Pyrrön (FM, MuM) johdolla. Alakerran marmori- ja freskoauloista alkava kierros kestää n. kaksi tuntia. Vapaa pääsy, yhdistys maksaa opastuksen. Tiesitkö, että Kansallisteatterissa on runsas muotokuva-aarteisto, tekijöinä kultakauden taiteilijoita Albert Edefeltistä Juho Rissaseen? Taideteosten lomassa Katariina valottaa myös suomalaisen teatterin ja oopperan historiaa - molemmat liittyvät kiinteästi tähän Rautatientorin varrella sijaitsevaan jugendlinnaan. Mukaan mahtuu 25 jäsentämme. Ilmoittautumiset viimeistään 15.3. sähköpostilla: ilmoittautumiset@naisliittohelsinki.fi.fi tai puhelinaikoina tiistaina ja torstaina klo 10-12 : gsm 0440 155 406.

-----------------------------------------------------------------------------------

2016:

Draamaopastus Fanny Sinebrychoffin seurassa torstaina 22.9.2016 klo 16.30 Sinebrychoffin taidemuseossa, Bulevardi 40.   RYHMÄ ON TÄYNNÄ
Juhlitun näyttelijättären Fanny Grahnin elämä muuttuu hänen mentyään naimisiin panimonjohtaja Paul Sinebrychoffin kanssa. Parrasvalot vaihtuvat posliininkeräilyyn ja hyväntekeväisyyteen. Millaista on Fannyn elämä 1900-luvun alun Helsingissä? Fanny uskoutuu kierroksella hyväntekeväisyysjärjestöjen jäsenille: ”Miksi naimattoman naisen sopi toimia näyttelijänä, mutta naidun ei?” Draamakierros tutustuttaa yleisön Fannyn johdolla myös Kustaa III:n hovietikettiin, Kuningatar Kristiinaan sekä valtavan kodin siivoamiseen, joka sujuu talon rouvalta kuin tanssi.

Sitovat ilmoittautumiset 12.9.2016 mennessä ilmoittautumiset@naisliittohelsinki.fi ja maksu 15€ Suomalaisen Naisliiton Helsingin yhdistys ry:n tilille FI72 1574 3000 0239 19, maksuviite 32 230.

Museo on auki klo 18 asti ja samalla lipulla pääsee tutustumaan Sinebrychoffien kotimuseoon.

Draamaopastuksen saa vain ryhmille, joten tämä tilaisuus on ainutlaatuinen. Museokorttia ei voi tässä ryhmäopastuksessa käyttää. Mukaan mahtuu 20 jäsentämme.

Teatterimatka Lahteen: Evakkotytön tarina Lahden kaupunginteatterissa keskiviikkona 26.10. klo 13.00. Eeva Kilven muistelmatrilogiaan Talvisodan aika, Välirauha, ikävöinnin aika ja Jatkosodan aika perustuvaan näytelmään on varattu 20 lippua. Lahteen pääsee vaivattomimmin ja edullisimmin Z-junalla. Helsingistä klo 10.35 lähtevä Z-juna on Lahdessa 11.36. Paluu klo 16.21 junalla Helsinkiin, perillä klo 17.22. Teatteriin on Lahden asemalta kilometrin matka, mutta lahtelaiset jäsenemme järjestävät muutaman auton asemalle tarvittaessa.

HUOM! Muuttunut hinta: Retken hinta on 49 € ja siihen sisältyy sekä junaliput (meno/paluu) että teatterilippu väliaikatarjoiluineen (kahvi/tee ja suolapala).

Sitovat ilmoittautumiset sähköpostitse: ilmoittautumiset@naisliittohelsinki.fi ja maksu viimeistään keskiviikkona 28.9. Suomalaisen Naisliiton Helsingin yhdistys ry:n tilille FI72 1574 3000 0239 19, maksuviite 32 227.

Canth, kertomus uudenajan ihmisistä - näytelmä Kansallisteatterissa
Tiistaina 22.11. klo 19.00, ennakkonäytös (ensi-ilta 23.11.) Kansallisteatterin Suurella näyttämöllä. Kaisa Korhonen ohjaa Seppo Parkkisen käsikirjoittaman uutuusnäytelmän Minna Canthin elämästä.  Esityksessä keskeiseksi nousee Canthin suhde teatteriin, aikansa tapahtumiin ja henkilöihin. Nimiroolissa esiintyy Cécile Orblin, muissa rooleissa muiden muassa Kristiina Halttu ja Jukka Puotila. Tämä näytelmä meidän täytyy ehdottomasti nähdä!

Näytökseen on varattu 50 lippua Suuren näyttämön ensi parven 1.-2. riveiltä. Lipun hinta on vain 37 euroa (normaalisti 43/39 e.) ja se sisältää tervetuliaismaljan 2. krs. päälämpiössä ennen näytöksen alkua klo 18.15 - 18.45. Liput jaetaan saapumisjärjestyksessä teatterin ala-aulassa klo 18 alkaen. Saavu siis ajoissa! Sitovat ilmoittautumiset sähköpostitse: ilmoittautumiset@naisliittohelsinki.fi ja maksu viimeistään keskiviikkona 20.10. Suomalaisen Naisliiton Helsingin yhdistys ry:n tilille FI72 1574 3000 0239 19, maksuviite 32243.

< Kesäkuu 2017 >
29303101020304