Jäsenkirje 1 /2016

Hyvät Helsingin yhdistyksen jäsenet,

tervehdys vuoden alusta "virkaan" astuneelta puheenjohtajalta. Meillä on jälleen kerran hieno ohjelma kevätkaudelle.

Tervetuloa ajankohtaisseminaariin Kaisaniemeen 6.2.2016, jonne pääasiassa Helsingin yhdistyksen jäsenistä koostuva koulutustoimikunta on tehnyt hienon ohjelman naisten äänioikeuden 110-vuotisjuhlavuoden tiimoilta. Kaisaniemessä mietitään, mitä olemme saaneet aikaan äänioikeudellamme.

Helmikuulle ajoittuu myös yhdistykseen jo tulleiden uusien ja tulevien jäsenten ilta. Tuo yksi tai useampi ystäväsi tutustumaan Naisliiton toimintaan ja kuulemaan, mitä Maikki Fribergillä on meille asiaa. Jos Maikki ei ole vielä tuttu, häneen voi jo ennen helmikuun tapaamista tutustua sivulla www.naistenaani.fi.

Maaliskuulla on perinteiseen tapaan Naistenpäivän juhla Helsingin yliopistolla. Sen ohjelmasta saa tarkempaa tietoa Naisjärjestöjen Keskusliiton sivuilta www.naisjarjestot.fi. Sivuja kannattaa muutenkin seurata ja jos haluat NJKL:n kuukausikirjeen suoraan sähköpostiisi, lähetä viesti osoitteeseen toimisto@naisjarjestot.fi.

Maaliskuussa on tilaisuus päästä tutustumaan naisten työhön hotelleissa ja ravintoloissa 1930-luvulta 1990-luvulle. Katso tarkemmin http://www.hotellijaravintolamuseo.fi/nayttelyt/tulossa/. Huhtikuussa saamme nähdä mm. upeaa Satu Silvon puhkeamassa kukkaan 1960-luvun Pariisissa Katso tarkemmin www.hkt.fi/ohjelmisto .

Huhtikuun Naisliiton kevätkokouksesta ja Minna Canth- seminaarista sekä toukokuun jäsenillasta enemmän maaliskuun jäsenkirjeessä. Kiinnostavia naisia on Maikin lisäksi tulossa tapaamaan meitä ihan sieltä Naisliiton alkuajoista lähtien.

Muistathan, että kerhomme eivät ole mitään salaseuroja.

Jos yhdessä laulaminen tuntuu kivalta ajatukselta, niin sen voi aloittaa helmikuussa. Seuraavista laulukerhon tapaamisista sovitaan 18.2. Voit myös kysyä toiminnasta laulukerhon vetäjältä: Merja Talkamo 040 527 2849.

Kirjakerhossa keskustellaan eri maiden kirjallisuudesta ja huhtikuussa on vuorossa kaksi upeaa historian tulkkia. Mikä ihana tapa viettää lauantai-iltapäivää!

Entä sitten bridgeä perjantai-iltapäivällä. Olisiko Sinulla jo vihdoinkin aikaa pelaamiseen!

Yhdistyksen hallitus kokoontuu 8.2, 1.3, 5.4. ja 10.5. Luemme mielellämme ajatuksiasi Naisliiton Helsingin yhdistyksen toiminnasta. Lähetä sähköpostia Kukka Lehmusvirralle toimisto@naisliittohelsinki.fi tai minulle.

Maritta Pohls

maritta.pohls@tutkimuksenaika.com

ALKUVUODEN 2016 OHJELMAAMME:

Jäsenillat ja kerhot pidetään Liiton huoneistossa Aurorankatu 17 A 11, ellei muuta paikkaa mainita.

TAMMIKUU:

Ohjaaja Kirsi Mattila Naistoimittajat ry:stä kutsuu naisliittolaiset katsoman ohjaamaansa dokumenttielokuvaa afgaaninaisesta "Marzia, ystäväni". Esitykset ovat tiistaina 26.1. klo 16.30 Kinopalatsi 7 ja perjantaina 29.1. klo 15 Kinopalatsi 6. Jokainen ostaa lippunsa itse. Lipun hinta on 8 e.

"Ohjaaja Kirsi Mattila on läsnä molemmissa esityksissä ja näytöksen jälkeen on mahdollisuus keskusteluun. Jälkimmäisessä esityksessä on myös yleisöäänestysmahdollisuus. Tietoa lisää DocPointin sivuilla: http://docpoint.info/tapahtumat/elokuvat/marzia-ystavani/ Tuotantofirman sivuilla: http://www.pohjolafilmi.fi/2016/01/08/marzia-ystavani-docpointiin/ Elokuva on saanut todella hyvän vastaanoton. Kansainvälisen ensi-iltansa yhteydessä Galwayn elokuvafestivaaleilla Marzia, My Friend voitti Amnesty Internationalin myöntämän parhaan ihmisoikeusaiheisen elokuvan palkinnon ja Montrealin elokuvafestivaaleilla se voitti yleisöpalkinnon parhaasta dokumentista. Tukholmassa Marzia My Friend osallistui Afgaanidokumenttien festivaaliin (Afghan International Documentary Film Festival) ja voitti parhaan kansainvälisen Afganistan-aiheisen elokuvan palkinnon."

HELMIKUU:

Laulukerho kokoontuu helmikuussa kaksi kertaa. Jos nautit yhdessä laulamisesta, tule torstaina 4.2. klo 14.00 ja kaksi viikkoa myöhemmin 18.2. klo 14.00 laulamaan Aurorankadulle. MuM Kaisa Kauppinen säestää tunnin haitarillaan niitä lauluja, joita toivoimme viime vuoden lopulla. Lauluäänestä ja – taidosta riippumatta kaikki ovat tervetulleita.

Lauantaina 6.2.klo 11.00 -16.00 NAISTEN ÄÄNIÄ 110 VUOTTA - Naisliiton ja Helsingin yhdistyksen perinteinen ajankohtaisseminaari ravintola Kaisaniemessä.

Ilmoittautumiset sähköpostitse: naisliitto@kolumbus.fi viimeistään  30.1.2016 ja maksu 30 euroa Suomalaisen Naisliiton tilille FI28 1574 3000 0239 35, maksuviite 31943. Kerro ilmoittautumisen yhteydessä myös mahdollinen ruoka-allergiasi. Seminaarin ohjelma on ohessa liitteenä. Myös seminaarin etukäteistehtävään voi vielä osallistua: Kerro mitkä ovat mielestäsi kolme (3) tärkeintä naisten elämään 110 vuoden aikana vaikuttanutta konkreettista uudistusta, muutosta tai muuten tärkeintä asiaa ja lähetä vastauksesi koulutustoimikunnan puheenjohtaja Nuppu Rouhiaiselle, nuppu.rouhiainen@tekes.fi.

Lauantaina13.2.klo 14.00 Kirjakerho teemana EU-puheenjohtajamaa Hollannin/Alankomaiden kirjallisuus.

Torstaina 18.2.klo 17.30 Kuka oli Maikki Friberg? uusien jäsenten ja ystävien ilta. Olet sitten vanha tai uusi jäsen, tule kuulemaan Maikista ja hänen aatteistaan ja tuo kaverisi mukana.

MAALISKUU 2016:

Tervetuloa maanantaina 7.3. klo 19.00 Kreivitär Amalien draamakierrokselle Aleksanterin teatteriin. Teatterin perustajan kreivi Nikolai Adlerbergin saksalainen puoliso kreivitär Amalie kierrättää yleisöä tunnin ajan Aleksanterin teatterissa, osoite Bulevardi 23 -27/Aleksanterinkatu 32), ja kertoo niin rakkaasta teatteristaan kuin ihmeellisestä elämästään Saksassa, Venäjällä ja Suomessa. Baijerissa v. 1808 syntynyt Amalie oli poikkeuksellisen kaunis ja hän hurmasi ihmiset ympärillään. Amalie Adlerbergiä esittää Anastasia Trizna. Ilmoittaudu sihteerille 4.2. mennessä.: ilmoittautumiset@naisliittohelsinki.fi. Lipun hinta on 20e ja se maksetaan yhdistyksen tilille FI72 1574 3000 0239 19 maksuviitteellä 32159, eräpäivä on 4.2.2016. Lippu varataan vain eräpäivään mennessä lipun maksaneille.

Tiistaina 8.3. klo 16.00 - 18.00 juhlitaan Kansainvälistä naistenpäivää Helsingin yliopiston juhlasalissa (Helsingin yliopiston päärakennus, Aleksanterinkatu 5).

Tilaisuuden järjestävät Helsingin yliopisto, Helsingin yliopiston alumnit ry, Suomen UN Women ja Naisjärjestöjen Keskusliitto ry. Tarkempi ohjelma ilmoitetaan myöhemmin.

Lauantaina 12.3. klo 14.00 Kirjakerho, teemana Japanin kirjallisuus.

Torstaina 17.3. klo 16.00 Rinta rinnan- näyttely Hotelli- ja ravintolamuseossa, Kaapelitehtaalla, osoite Tallberginkatu 1.

Näyttely kertoo naisten työstä hotelleissa ja ravintoloissa ja perustuu Maritta Pohlsin kesän alussa ilmestyvään tutkimukseen. Maritta on mukana kierroksella. Mukaan mahtuu 20 henkilöä. Ei pääsymaksua. Ilmoittautuminen sihteerille 11.3. mennessä.

Tiistaina 22.3. klo 17.00 pidetään yhdistyksen sääntömääräinen kevätkokous.

Kokouskutsut lähetetään kaksi viikkoa ennen kokousta.

HUHTIKUU:

Torstaina 7.4. klo 19.00 Kaktuksen kukka- komedia Helsingin kaupungin teatterin Arena-näyttämöllä, osoite Hämeentie 2. Kaktuksen kukka kuplii ranskalaista romantiikkaa ja raikkaasti helmeilevää komediaa. Se on lämminhenkinen ja yllättävä rakkaustarina, jonka keskiössä on uuden lehden elämässään kääntävä Stéphane (Satu Silvo). 1960-luvun Pariisi piirtää puitteet, joissa tämä ihana tarina puhkeaa kukkaan. Muissa rooleissa mm. Santeri Kinnunen ja Eija Vilpas. Olemme varanneet 30 lippua, hinta a´ 37 euroa. Ilmoittautuminen ja maksu yhdistyksen tilille FI72 1574 3000 0239 19 maksuviitteellä 32162 viimeistään 2.3. Vain eräpäivään mennessä maksaneille varataan lippu.

Lauantaina 9.4. klo 14.00 Kirjakerho, aiheena historialliset romaanit Raija Orasen ja Sirpa Kähkösen tuotannossa.

Lauantaina 16.4. on Naisliiton Minna Canth-seminaari ja Naisliiton kevätkokous Kalevalakorun tiloissa Pitäjänmäellä. Sekä seminaarista että Naisliiton kevätkokouksesta tiedotetaan aikataulujen tarkennettua.

Bridgekerho kokoontuu edelleen pelaamaan kerran viikossa perjantaisin klo 14.00, jolloin pelaajaparit arvotaan. Jäsenet voivat tuoda mukaan ystäviään 2 euron pelimaksulla. Seuraava pelipäivä on 29.1. Perjantaipeliä ei ole silloin kun Suomalaisen Naisliiton tai Hilja Vilkemaan säätiön hallitus kokoontuu Aurorankadulla. Pelin peruuntumisesta ilmoitetaan hyvissä ajoin perjantaipeleissä, sähköpostitse ja yhdistyksen verkkosivuilla osoitteessa www.naisliittohelsinki.fi.

Vuoden 2016 Jäsenmaksu on 29 euroa ja se maksetaan Suomalaisen Naisliiton Helsingin yhdistys ry:n tilille FI72 1574 3000 0239 19, maksuviite 31752 viimeistään 1.3.2015. Jäsentapahtumiin osallistuminen edellyttää, että jäsenmaksu on maksettu. Sihteerin tavoittaa jäsenasioissa parhaiten sähköpostitse: toimisto@naisliittohelsinki.fi

tai puhelinaikoina tiistaisin ja torstaisin klo 10 - 12, p. 0440 155 406. Muina aikoina vastaaminen on epävarmaa.

Puheenjohtajan sähköpostiosoite on: puheenjohtaja@naisliittohelsinki.fi.

Tilaisuuksiin ilmoittaudutaan osoitteeseen: ilmoittautumiset@naisliittohelsinki.fi.

Yhdistyksen puhelinnumero on: 0440 155 406. Verkkosivut: www.naisliittohelsinki.fi

Seuraava jäsenkirje lähetetään maaliskuun alussa.

< Kesäkuu 2017 >
29303101020304