Jäsenkirje 5 2016

Jäsenkirje 5,2.11.2016

Tervetuloa Suomalaisen Naisliiton Helsingin yhdistyksen vuosikokoukseen 16.11.2016!

Ennen vuosikokousta klo 17–18 Naisten Pankin ohjausryhmän puheenjohtaja, Helsingin Sanomien entinen päätoimittaja Reetta Meriläinen kertoo elämäkerran kirjoittamisesta ja omaelämäkerrastaan Tytön tie. Kirjassa Meriläinen kuvaa lapsuuttaan ja nuoruuttaan sellaisella tavalla, että me 1950-luvulla eläneet voimme haistaa liidun ja märän sienen, kuulla miten "Koska meitä käsketään" kajahtaa harmonin säestyksellä, maistaa lauantaimakkaran ja tuntea villahousujen kutinan.

Vuosikokouksessa voimme tervehtiä Aurorankadun huoneiston seinällä meitä katselevaa Minna Canthia ja seuraavalla viikolla pääsemme seuraamaan Kaisa Korhosen tulkintaa suomalaisen naisasian ikonisesta voimahahmosta. Ennen esitystä Suomalaisen Naisliiton Helsingin yhdistys tarjoaa tulevan juhlavuotensa kunniaksi lasin kuohuvaa kaikille niille onnekkaille, jotka tulevat katsomaan kantaesitystä Canth – kertomus uuden ajan ihmisestä. Joulukuussa on luvassa vielä toinen Canth, Anna-Liisan traaginen tarina teatteri Avoimissa ovissa. Saamme myös tutustua taiteilija Raija Jokisen töihin ja viettää yhteistä pikkujoulujuhlaa perinteisiä herkkuja nauttien ja joululauluja laulaen. Lisäksi lauletaan kaksi kertaa kuukaudessa, pelataan bridgeä ja tutustutaan ajankohtaiseen kirjallisuuteen.

Vuosi 2017 on juhlavuosi: Naisliitto ja Helsingin yhdistys täyttävät 110 vuotta. Perinteisen ohjelman lisäksi on monta juhlahetkeä. Kalenteriin kannattaa merkitä jo nyt Kaisaniemen ajankohtaisseminaari "Äidin kieli – mitä välii!" 4.2., Naisten Ääni tapahtuma ja vuosikokous Tampereella 1.4., Naisliiton kesäjuhla Aulangolla 10.6. ja Naisliiton 110-vuotisjuhla Finlandiatalossa 21.10. Helsingin yhdistyksen perustamisen muistelot järjestetään kesäkuun 4. päivä Korkeasaaren ravintolassa, missä yhdistyksen perustamiskirja allekirjoitettiin.

Seuraa verkkosivuamme http://naisliittohelsinki.fi ja facebook- sivuamme www.facebook.com/Suomalaisen-Naisliiton-Helsingin-yhdistys Naisten Äänen facebook- sivua www.facebook.com/naistenaani seuraamalla saat tiedon Naisliiton päähankkeen uusista julkaisuista, joita tulee lähes päivittäin.

Naisliittolaisten elämäntarinoiden muistiin kirjoittamista varten yhdistyksemme suunnittelee Aurorankadulla järjestettävää kirjoittamiskurssia. Ota yhteyttä sihteerimme Kukka Lehmusvirtaan, jos olet – ja toivottavasti olet – kiinnostunut osallistumaan. Järjestämme kurssin, jos osallistujia on tarpeeksi. Vanhoissa Minnoissahan on paljon naisliittolaisten elämäkertoja. Jos sinulla on niitä tallella, niin vinkkaa meille niistä: info@naistenaani.fi.

Mukavaa ja aktiivista loppuvuotta toivottaa Naisliiton Helsingin yhdistyksen hallitus. 2

Tilaisuuksiin ilmoittaudutaan osoitteeseen: ilmoittautumiset@naisliittohelsinki.fi.

Verkkosivut: www.naisliittohelsinki.fi

Jäsenillat ja kerhot pidetään Naisliiton huoneistossa Aurorankatu 17 A 11, ellei muuta paikkaa mainita.

Sihteerin tavoittaa jäsenasioissa parhaiten sähköpostitse:toimisto@naisliittohelsinki.fi.

tai puhelinaikoina tiistaisin ja torstaisin klo 10 - 12, p. 0440 155 406. Muina aikoina vastaaminen on erittäin epävarmaa.

Puheenjohtaja Maritta Pohlsin tavoittaa sähköpostitse osoitteesta: Maritta.Pohls@tutkimuksenaika.com

Yhdistyksen hallitus kokoontuu seuraavan kerran 28.11. Luemme mielellämme ajatuksiasi Naisliiton Helsingin yhdistyksen toiminnasta.

Vuoden 2016 Jäsenmaksu on 29 euroa ja se maksetaan Suomalaisen Naisliiton Helsingin yhdistys ry:n tilille FI72 1574 3000 0239 19, maksuviite 31752. Eräpäivä oli 1.3.2016.

Jäsentapahtumiin osallistuminen edellyttää, että jäsenmaksu on maksettu. Tarkistahan tilanteesi.

Loppuvuoden ohjelmaamme:

Keskiviikkona 16.11. vietämme jäseniltaa Aurorankadulla klo 17.00 - 18.00.

Jäsenillan vieraana on päätoimittaja (emerita) Reetta Meriläinen, joka kertoo omaelämäkerrastaan Tytön tie ja myös elämäkerran kirjoittamisesta.

Yhdistyksen syyskokous pidetään jäsenillan jälkeen alkaen klo 18.00. Tervetuloa mukaan vaikuttamaan!

Lauantaina 19.11. Kirjakerho kokoontuu Aurorankadulla klo 14.00 - 16.00. Teemana on Pohjoismaiden kirjallisuus ja Kirjamessujen antia. Tervetuloa!

Lauantaina 19.11. klo 11.00 -14.00 Kukkasrahaston palvelukodissa pidetään perinteiset joulumyyjäiset. Osoite: Merisotilaantori 1 (Katajanokalla, raitiovaunu 4:n päätepysäkki).

Myyjäisissä on tarjolla herkullisia leivonnaisia ja laatikoita sekä mahdollisuus kahvitteluun ja keittolounaaseen. Lisäksi perinteiset arpajaiset. Talon tiloja sekä toimintaa esitellään ja samalla voi tutustua asukkaiden toteuttamaan taidenäyttelyyn.

Naisliiton jauhopeukalot voivat osallistua leivontatalkoisiin ja tuoda myyntiin makeita tai suolaisia herkkuja (pakkaus läpinäkyvään kääreeseen ja aineseloste mukaan). Myyjäisiin tarkoitetut leivonnaiset voi tuoda Palvelukotiin perjantaina 18.11. tai lauantaina hyvissä ajoin ennen 3

tilaisuuden alkua. Kerro aikeistasi etukäteen, että tiedämme tilanteen. Lisäksi tarvitaan muutama vapaaehtoinen arpojen myyntiin ja muihin tehtäviin; ilmoittaudu Marjukalle: marjukka.helenius@aalto.fi tai 0400 835 659. Myyjäisten tuotto käytetään asukkaiden virkistystoimintaan

Tiistaina 22.11. klo 19.00 lipun varanneille Kansallisteatterin suurella näyttämöllä ennakkoesityksenä näytelmä Canth - kertomus uuden ajan ihmisistä. Liput jaetaan esitykseen ilmoittautuneille saapumisjärjestyksessä teatterin ala-aulassa klo 18.00 alkaen. Saavu siis ajoissa! Yhdistys tarjoaa tervetuliaismaljan 2. kerroksen lämpiössä ennen näytöksen alkua klo 18.15 - 18.45.

Mahdollisia peruutuslippuja voi tiedustella sihteeriltä: toimisto@naisliittohelsinki.fi.

Keskiviikkona 30.11. klo 18.00 tapaamme taiteilija Raija Jokisen Virkin kodissa, osoite Merikannontie 3 B 32, 00260 Helsinki. Raija esittelee meille töitään ja kertoo työskentelystään. Tarjolla myös pientä purtavaa. Mukaan mahtuu 20 jäsentä. Ilmoittautumiset viimeistään maanantaina 28.11. osoitteeseen: ilmoittautumiset@naisliittohelsinki.fi. Tervetuloa!

Merikannontiellä sijaitsevassa töölöläiskodissa voi samalla tutustua 1950-luvun vaihteen modernismin sisustusihanteisiin sekä aikakauden muotoiluun. Käsityöneuvos Tyyne-Kerttu Virkki (1907–2000) oli käsityökulttuurin edistäjä, joka monipuolisen uransa aikana opetti, kirjoitti, toimi käsityöalan yrittäjänä ja tekstiilitaiteilijana.

Keskiviikkona 7.12. klo 19.00 Avoimet Ovet - teatterissa Anna Liisa-näytelmä. Tämä Minna Canthin klassikkonäytelmä on "ihmiskuvauksessaan viiltävän tarkka ja herkkäviritteinen, nykykatsojalle samanaikaisesti rakkaustarina, trilleri ja tragedia.

Anna Liisan tarina kerrotaan tukahdutetuin tuntein ja raivoisin tunteenpurkauksin, unenomaisin kuvin ja lyyrisin lauluin:

Anna Liisa on vuosien ajan kantanut yksin synkkää salaisuuttaan. Henkisessä romahdustilassa hän on tappanut vastasyntyneen lapsensa eivätkä teosta tiedä muut kuin lapsen isä ja tämän äiti. Voidakseen unohtaa ahdistavat muistonsa on Anna Liisa päättänyt mennä naimisiin miehen kanssa, jota ei rakasta. Kun paikalle saapuu entinen rakastettu, alkaa taistelu Anna Liisan rakkaudesta. Tilanteet tihentyvät, jännittyvät ja lopulta Anna Liisa tunnustaa tekonsa. Totuuden ilmitulo romahduttaa monen maailman, mutta moitteettomista kulisseista halutaan pitää kiinni viimeiseen asti. Vain Anna Liisa on valmis murtamaan tämän valheellisuuden.

Anna Liisa on nuoren naisen kasvutarina, mutta se on myös kertomus yhteisön suvaitsemattomuudesta, armottomuudesta ja häpeästä. Syyllisyyden ja sovituksen ajattomat teemat polveilevat läpi näytelmän. Tämän päivän Anna Liisa kysyy, miten vapautua raskaasti painavasta syyllisyydestä, ympäristön langettamista paineista ja vaatimuksista olla virheetön, vahva ja menestyvä". Esityksen kesto on n. 1 h 45 min. Esityksessä on väliaika.

Ilmoittautumiset 15.11. mennessä osoitteeseen: ilmoittautumiset@naisliittohelsinki.fi. Lipun hinta on 29 e ja se maksetaan vahvistuksen saatuasi yhdistyksen tilille FI72 1574 3000 0239 19, maksuviite 32285, viimeistään 15.11.2016.

Torstaina 8.12. klo 14.00 - 16.00 Kirjalauantai Aurorankadulla (Huom! poikkeuksellinen päivä!). Teemana syksyn Finlandia - palkintojen ehdokkaita. 4

Perjantaina 9.12. klo 18.00 vietetään Aurorankadulla Opetusneuvos Hilja Vilkemaan perinnepäivää, johon kaikki jäsenemme ovat tervetulleita.

Torstaina 15.12. klo 18.00 vietämme yhdistyksen joulujuhlaa Malta-talossa Välimerenkadulla - merkitse päivä jo kalenteriisi. Nautimme jouluisista herkuista ja kuulemme laulukerhon lauluja Kaisa Kauppisen haitarin säestämänä. Muu ohjelma varmistuu myöhemmin.

Laulukerho jatkaa kokoontumisia keskimäärin kaksi kertaa kuukaudessa. Syyskauden laulupäivät on lähetetty sähköpostitse niille kerholaisille, jotka ovat antaneet osoitteensa kerhon vetäjälle. Laulupäivät ovat nähtävissä nettisivuillamme osoitteessa www.naisliittohelsinki.fi seuraavasti: 1) Avaussivulla ovat toimintakalenterin tuoreimmat tapahtumat, 2) Jäsenille/Toimintakalenteri on lueteltu kaikki yhdistyksen tapahtumat joulujuhlaan asti ja 3) Selkein laulupäivälista on kohdassa Jäsenille / Klubit ja kerhot. Esiintymispakkoa ei ole, joten laulamaan oi tulla satunnaisestikin. Tervetuloa!

Bridgekerho kokoontuu edelleen joka perjantai klo 14.00, paitsi 25.11 ja 9.12. Joulukuun päättäjäisiä ei ole vielä päätetty. Viikoittain kokoontuvan bridgekerhon pelipäivistä on maininta yhdistyksen nettisivuilla vain silloin, kun pelaaminen on peruttu. Avaussivullamme www.naisliittohelsinki.fi on näkyvissä yhdistyksen toimintakalenterin kolme tuoreinta tapahtumaa, joten mahdollinen yllätysperuuntuminen näkyy siinä. Kohdassa Jäsenille / Klubit ja kerhot ilmoitetaan kaikki ennalta tiedetyt peruutuspäivät. Tammikuussa 2017 on tarkoitus aloittaa jatkokurssi, joka oletettavasti toteutetaan perjantaisin klo 14.00. Jatkokurssin pelipäivät ilmoitetaan mahdollisesti tammikuun alussa.

Vuoden 2017 tulevia tapahtumia:

Keskiviikkona 18.1.2017 klo 17.00 - 20.00 vietämme Aurorankadun huoneistossa hemmotteluiltaa. Ohjelmassa mm. Leila Hampaalan Aloe vera esittelyä, kokeilua, näytteitä, maistiaiset ja arpajaiset. Urheiluhierojat Leena Rontu ja Emilia Kokko tarjoavat rentouttavaa pää-niskahierontaa ( 15 min./ hlö, hinta 20€) - ja luvassa on ehkä jotain muutakin mukavaa. Merkitse päivä jo kalenteriisi.

Lauantaina 4.2.2017 pidetään Naisliiton ajankohtaisseminaari ravintola Kaisaniemessä klo 11-16. Seminaarin ohjelma julkaistaan kaikille jäsenille lähetettävässä, marraskuun lopulla ilmestyvän Minna-lehden takakannessa.

Tiistaina 14.2.2017 klo 17.00 -18.00 Yliopistomuseossa näkökulmaopastus Ajattelun voimaa-näyttelyyn: Hameiden hidastamat. Näkökulmaopastuksella pääset kuulemaan miten naisten pääsy yliopistoihin tapahtui, ketkä olivat ensimmäiset naismaisterit ja -tohtorit, millainen oli naisten ylioppilaslakki ja paljon muuta. Vapaa pääsy, yhdistys maksaa opastuksen. Merkitse päivä jo kalenteriisi, mukaan mahtuu vain 25 jäsentä

< Elokuu 2017 >
31010203040506