Näyttely Eläköön Wivi Lönn! 4.5.2022 klo 17.00 Arkkitehtuurimuseo, Kasarmikatu 24

Eläköön Wivi Lönn!  näyttely Arkkitehtuurimuseossa

Wivi Lönnin syntymästä tulee ensi toukokuussa kuluneeksi 150 vuotta.  Wivi Lönniä voidaan perustellusti pitää Suomen ensimmäisenä itsenäisesti arkkitehtuurin alalla toimineena naisena.  Hänen 1898-1945 suunnittelemiaan rakennuksia tunnetaan kymmeniä, ja niiden joukossa on useita merkittäviä julkisia kohteita.  Lönnin tuotannon painopiste oli koulujen suunnittelussa.  Hän saavutti useita voittoja arkkitehtuurikilpailuissa, mutta koki aikanaan myös vastustusta.

Näyttelyn opastuksen maksaa yhdistys, pääsymaksun jokainen itse kassalla ennen opastuksen alkua.  Samalla lipulla voi omatoimisesti katsoa myös 3. kerroksen perusnäyttelyn, joka käsittelee Suomen 1900-luvun arkkitehtuuria.

Ilmoittautuminen alkaa 1.3.2022

• 4.5.2022

• Kuin satakielten laulu on Naisliiton Helsingin Osaston 100-vuotisjuhlakirja, jonka nimi saa lukijan vilkaisemaan teoksen sisältöä ja kiinnostumaan naisliikkeen historiasta ikään kuin vahingossa.