Kansainvälinen naiskeksijäiden GWIIN -palkinto 2020 Suomeen

Maailmanlaajuisen naiskeksijöiden verkoston (GlobalWIIN) kansainvälinen tuomaristo on 2.12.2020 myöntänyt pääpalkinnon kangasalalaiselle Raini Kiukkaalle sosiaalisen innovaation kategoriassa.

Toimitusjohtaja Raini Kiukas on keskittynyt voitokkaassa työssään sanitaation kehittämiseen.

Kansainvälisesti patentoidun iTOA® kuivakäymäläkontin avulla voidaan toteuttaa hygieeninen sanitaatio lähes kaikkiin olosuhteisiin. Käymälästä syntyvä kiinteä jäte käsitellään kontissa mikrotermisen menetelmän avulla turvalliseksi, ravinnerikkaaksi, lähes hajuttomaksi maanparannusaineeksi reilussa vuorokaudessa. Maanparannusaineelle Kiukkaan yritys on saanut Suomen elintarviketurvallisuudesta vastaavan Ruokaviraston hyväksynnän. Lopputuotetta voi käyttää lannoitteenkaltaisesti kaikille kasveille - niin ruokatuotantoon kuin viherrakentamiseenkin.

Keksijä Kiukkaan mielestä tulevaisuudessa sanitaation tulisi perustua muuhun kuin puhtaan veden käyttöön ja iTOA® tarjoaa tähän toimivan ratkaisun. Mikrotermiseen menetelmään perustuvien kuivakäymälöiden avulla voidaan toteuttaa uudenaikainen sanitaatio niin kaupunkeihin, festivaaleihin ja erilaisiin ulkoilmatapahtumiin kuin kehittyviin maihinkin. Laitteistoa voidaan käyttää aurinkoenergialla ja etänä kännykkäsovelluksella.

17.12.2020

< Huhtikuu 2021 >
29303101020304

• 14.4.2021
    Kohtaamisia näyttely Hakasalmen huvilassa 14.4.2021

KORONATILANTEEN VUOKSI ON PERUTTU.

• 17.4.2021
    Huhtikuun Kirjalauantain 17.4.2021 klo 14-16 teemana on Ilmastokirjallisuus ja samalla maaliskuun teemana Luontokirjat. Kirjalauantain järjestää yhdistyksen kirjakerhon suunnitteluryhmä viranomaismääräyksiä noudattaen. Enint. kuusi osallistujaa.

• Kuin satakielten laulu on Naisliiton Helsingin Osaston 100-vuotisjuhlakirja, jonka nimi saa lukijan vilkaisemaan teoksen sisältöä ja kiinnostumaan naisliikkeen historiasta ikään kuin vahingossa.