SUOMALAINEN NAISLIITTO RY – 1000 KERTAA NAISEN ÄÄNENÄ

Suomalainen Naisliitto ry
Marianna Rossi
16.3.2023

Kansainvälisenä Naistenpäivänä 8.3.2023 julkistettiin Suomalainen Naisliitto ry:n Naisten Ääni
-hankkeeseen saapunut tuhannes suomalaisen naisen elämäkerta

Agnes Sjöberg – Euroopan ensimmäinen naiseläinlääkäri.

Suomalainen Naisliitto ry:n vuonna 2015 aloittaman Naisten Ääni- hankkeen tavoitteena on ollut luoda laaja elämäkerta-aineisto naisista, joiden toiminnalla on ollut merkitystä itsenäisessä Suomessa lähipiirissään tai laajemmin yhteiskunnallisina toimijoina.  Hankkeen suojelijoiksi lupautuivat kirjailija Kaari Utrio ja maastohiihtäjä Siiri Rantanen. Hanke oli osa Suomalainen Naisliitto ry:n 110-vuotisjuhlintaa, ja samalla sen avulla pyrittiin kunnioittamaan Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlaa. Tämän ansiosta Suomalaiselle Naisliitolle myönnettiin kunniakirja, jonka ovat allekirjoittaneet pääministeri Juha Sipilä ja juhlavuoden pääsihteeri Pekka Timonen.

Naisten Ääni- tietokannan elämäkerrat osoitteessa www.naistenaani.fi ovat vapaasti luettavissa, ja ne on ryhmitelty seuraavasti:

- Yhdistyksissä luodaan hyvinvointia
- Äidit pitävät perheen koossa
- Kerron oman elämäni tarinan
- Palkkatili tai oma yritys vapauttaa
- Sivistystä ja tiedettä
- Taidetta ja kulttuuria
- Naiselämää maaseudulla
- Politiikka rakentaa yhteistä hyvää
- Yhteistyötä yli rajojen
- Sota-ajan rankat vuodet
- Siirtolaisia ja evakkoja
- Journalistit
- Raahen Seudun naisia
- 1600-1800- luvun naisia
- Tiennäyttäjät
- Uusimmat suomalaisten naisten elämäkerrat

Hankkeen alkuvaiheessa useassa jäsenyhdistyksessä järjestettiin kirjoittamiskoulutusta tai toimittiin muutoin yhteistyössä kirjoittajayhdistysten kanssa. Hankkeen aikana jäsenyhdistykset järjestivät paikkakunnillaan Naisten Ääni- näyttelyitä, joissa tuotiin esiin ko. yhdistyksen alueella kirjoitettuja elämäkertoja. Hanketta on myös käytetty opetustarkoituksiin siten, että yläkoulun oppilaat ovat opettajansa ohjaamina kirjoittaneet elämäkertoja naispuolisista sukulaisistaan.

Merkittävä hankkeeseen liittyvä tapahtuma oli Suomalainen Naisliitto ry:n ja Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran järjestämä Naisten Ääni- kirjoituskilpailu, joka järjestettiin 6.10.2019-31.3.2020 välisenä aikana. Kilpailuun saapui peräti 111 kirjoitusta, jotka on sisällytetty Naisten Ääni- tietokantaan sekä tallennettu Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran arkistoon. Kilpailu osoittautui todelliseksi kunnianosoitukseksi suomalaisille naisille. Kolme parasta elämäkertaa palkittiin. Voittajat valitsi kirjailija Kaari Utrio, ja hän myös jakoi palkinnot Hämeenlinnassa lokakuussa 2020 pidetyn Suomalainen Naisliitto ry:n Minna Canth-seminaarin yhteydessä.

Muutoinkin Naisten Ääni- hanke on onnistunut hyvin. Se on motivoinut monia kirjoittajia kirjoittamaan useita elämäkertoja. Esimerkiksi Kirsti Vähäkangas Raahesta on kirjoittanut yli 100 raahelaisen uranuurtajanaisen tarinan. Myös useat miehet ovat kirjoittaneet naisten elämäkertoja tietokantaan. 8.3.2023 jälkeenkin on tietokantaan tullut jo lisää useita elämäkertoja. Lisäksi tulevaisuuden tavoitteena on koota elämäkertoja Ruotsissa asuneista suomalaisnaisista.

Naisten Ääni- hankkeen vastuuhenkilöt ovat
Kirsti Ojala, kirstiliisa.ojala@gmail.com , p. 040-593 3233  ja
Raili Ilola,  raili.ilola1@luukku.com
Suomalainen Naisliitto ry:n puheenjohtaja Eva Tervonen, eva.tervonen@suomalainennaisliitto.fi ,
p. 040-530 8397

Naisten Ääni - suomalaisen naisen elämää

20.3.2023

< Maaliskuu 2024 >
Ma Ti Ke To Pe La Su
01020304050607
  • Pienoiselämäkertojen kirjoittaminen jatkuu ja kaikki julkaisut tallennetaan SKS:n arkistoon.

• Oi niitä aikoja - kun naiset murtavat lasikattoja on Naisliiton 115-vuotisjuhlavuoden julkaisu. Kirja sisältää 28 naisen kiinnostavan työelämäkerran eri ammattialoilta.

• Kuin satakielten laulu on Naisliiton Helsingin Osaston 100-vuotisjuhlakirja, jonka nimi saa lukijan vilkaisemaan teoksen sisältöä ja kiinnostumaan naisliikkeen historiasta ikään kuin vahingossa.

• Kiitos tämän antologian ilmestymisestä kuuluu koululaisille, jotka innostuivat kirjoittamaan sukunsa naisista.