Jäsenkirje 3.12. 2020

PUHEENJOHTAJAN TOIVEIKKAAT JOULUTERVEISET

Hyvät Helsingin yhdistyksen jäsenet

Elämä muuttui yllättäen ja täydellisesti 16.3.2020. Kesä oli koronasta huolimatta mukavaa, kun ulkosalla saattoi tavata pitkästä aikaa sukulaisia ja ystäviä. Valoisat yöt olivat tämänhetkisen pimeän ja sumuisen lumettoman joulukuun täydellinen vastakohta.

Yhdistyksemme tarjonta ei palautunut syksyllä täysin normaaliksi, mutta kerhot kokoontuivat säännöllisesti, laulukerhoa lukuun ottamatta. Uskalsimme mennä teattereihin ja oopperaan. Tutustuimme ulkona Hki -oppaan johdolla Kansalaistorin ympäristöön ja joimme kahvit Musiikkitalossa, opastettu taidemuseovierailukin sujui mukavasti. Yhdistyksemme yhdistetty kevät- ja syyskokous pidettiin 4.11. Hotel Arthurissa.

Suomalainen Naisliitto järjesti 14.11. Minna Canth -seminaarin Vanajanlinnassa. Tapahtuma alkoi kirjailija Kaari Utrion esitelmällä ”12 askelta suomalaisen naisen kehityksessä”. Puheensa jälkeen Utrio paljasti Naisten Ääni -kilpailun kolme palkinnonsaajaa, jotka ilahduttivat läsnäolijoita omissa puheenvuoroissaan. Katselin ja kuuntelin kotisohvaltani MC -seminaaria, josta Kaari Utrio totesi pois lähtiessään: Hämmästyttävää miten hieno tunnelma täällä on.

Utrion esitelmästä on lyhennelmä tämän jäsenkirjeen mukana tulevassa Maija Kauppisen tekemässä liitteessä. Toisessa liitteessä on lista loppukilpailuun päässeistä elämäkerroista, jotka voitte lukea osoitteesta www.naistenaani.fi kohdasta ”Lue elämäkertoja”.

Jäsenkirjeen alussa olevassa kuvassa Hanna Ahrenberg (vas.) Lahja Laitinen ja Ronja Koistinen sekä Kaari Utrio.Kuva - Elisa Putti

Naisten Ääni -tietokanta ei ole tarkoitettu pelkille luokkaretkille ja selviytymistarinoille. Tutkijoita kiinnostaa aikanaan kuvaukset myös aivan tavallisista naisista ja heidän arjestaan, ajankuvista Suomessa, kaupungeissa ja maaseudulla. Toivottavasti yhdistyksemme jäsenet, sukulaisenne ja ystävänne tai naapurinne ”tarttuvat kynään” ja alkavat täydentää NÄ -tietokantaa, joka on edelleen Suomalaisen Naisliiton kärkihanke. Houkuttelin helmikuussa serkkuni tyttären kirjoittamaan isoäidistäni. Oli yllättävän hauskaa etsiä vanhoja valokuvia, keskustella, tarkentaa, korjata ja kuulla uusia isoäitiin ja serkkuihin liittyviä tarinoita. Suosittelen tekemään samoin!

Helsingin yhdistyksen verkkosivujen sisältö on ollut vuosikausia niin puutteellista, etteivät jäsenet ole juurikaan viitsineet käydä katsomassa niitä, paitsi Tapahtumakalenteria, jos on halunnut ilmoittautua johonkin tapahtumaamme. Sivujen sisällön siivoaminen ja selkeyttäminen on aloitettu hiljattain, joten menkääpä jo nyt katsomaan niitä.

Tapahtumakalenterin löytäminen on nykyään helppoa, koska kalenteri aukeaa jopa kolmesta paikasta, kuten kuvan sinisistä nuolista näette.

Klikatkaa UUTISET -sanan alapuolella olevia nuolen osoittamia linkkejä. Uutiset vaihtuvat sitä mukaa kuin on jotain kerrottavaa.

Sivustolle on kaavailtu Kuvagalleriaa, joka koostuu jäseniltä toivottavasti saatavista kuvista ja niiden alle tulevista lyhyistä selostusteksteistä. Tärkeimmistä tapahtumasta voisi olla pitkä teksti Menneissä tapahtumissa ja sisäiset linkit po. tapahtumien välillä, jotta surffaaja ei eksy ja voi katsella joko kuvia tai tekstejä.

Sivuston oikeassa reunassa on NÄ -kilpailujen palkinnonsaajat, reunaan voi laittaa mitä tahansa mielenkiintoista, ajankohtaista. Lisäsin sinne äsken kuvan Hki -oppaasta ja kuva (siirrä kursori kuvan päälle) toimii linkkinä Menneet tapahtumat -osiossa olevaan kävelykierroksemme kuvaustekstiin.

Korona-aiheisia huolestuttavia uutisia on tullut tuutin täydeltä. Uusista 20.12.2020 päättyvistä määräyksistä ja rajoituksista tiedotettiin 27.11, mutta 1.12. alkoi pilkottaa valoa, kunTHL:n ylilääkäri Hanna Nohynek kertoi, että he ”odottavat rokotteen myyntilupaa kuin kuuta nousevaa” ja kertoi iloisena, että tutkijoiden, lääketehtaiden ja -viranomaisten välisen yhteistyön ansiosta rokotteita on 10:ssä kuukaudessa saatu niin valmiiksi, että ensimmäisiä voidaan ehkä rokottaa jo vuoden vaihteessa. Tänään 3.12.pidetyssä tiedotustilaisuudessa vahvistettiin Suomen osuuden olevan EU:n rokotteiden yhteishankintamekanismissa1,23%, joten1,8 miljoonaa suomalaista voi saada ne vaaditut kaksi rokotusta. Britanniassa rokotukset alkavat jo ennen joulua.

Kun Uudenmaan asukkaat tottelevat koronakoordinaatioryhmän ohjeita ja määräyksiä, niin leviämisvaihe loppuu ja yhdistyksemme herää taas henkiin. Bridgekerho, Kirjalauantai ja Feministinen keskustelupiiri käynnistyvät siis tammikuussa ja seuraavat vierailukohteet ovat suunnitelmissamme ensi vuoden alussa:
Hakasalmen huvilan ”Kohtaamisia 1960 -luvun Helsingissä”, Magnus Enckell Ateneumissa, Tutustuminen uusittuun Stadioniin, Taidesäätiö Meritan näyttelyt, Kasvitieteellinen puutarha, Suomen Arkkitehtuurimuseo, Alvar Aallon kotitalo sekä ateljee, Savoy -teatteri, Egyptin loisto Amos Rexissä jaTriplan musiikkimuseo.

Jäseniltoja, Ideariihiä ja henkilökohtaista digiopetusta voimme järjestää Aurorankadulla sitten, kun elämä on palannut normaaliksi, ellei joku keksi vaihtoehtoisia kokoontumispaikkoja. Rokotus toimii varmaan kesällä, joten Tornion yhdistys järjestää kaksipäiväisen Naisliiton kesäjuhlan ja Helsinki organisoi syysretken.

Vilkemaan Stipendisäätiön hallitus on pitänyt monta Zoomkokousta ja Vanajalinnan vuosikokous etä-äänestyksineen kotisohvaltani käsin (ensin olikoeäänestys, jonka Aku Ankka voitti) oli niin sujuvaa ja helppoa, että Hgin yhdistys voisi mainiosti ruveta hyödyntämään digitapaamisia. Kameraa liikuteltiin Vanajanlinnan juhlasalissa niin, että tunsin olevani melkein mukana kokouksessa.

Mikään ei korvaa kasvokkaisia tapaamisia, mutta monia, varsinkin spontaaneja keskusteluja voisi käydä etänä. Tekniikka on kehittynyt valtavasti, ei meidän tarvitse olla digitaitureita selviytyäksemme internetissä. Liiton nykyisen puheenjohtajan Eva Tervosenesille tuomaa toivetta jäsenjärjestöjemme yhteistoiminnoista voisi mainiosti toteuttaa etänä.

Uutiskynnyksen ylittäminen on vaikeata Helsingissä ilmestyvissä lehdissä. Lähetin Maija Kauppiselta saamani NÄ -kilpailua koskevan aineiston Töölöläiseen, josta vastattiin heti. Uutisemme julkaistaan joko seuraavassa tai sitä seuraavassa lehdessä.

Viisi naista hallituspuolueiden puheenjohtajana on edelleen suuri uutinen maailmalla. BBC kutsuu Suomea ”ihmenaisen feministiseksi utopiasaareksi: maa, joka taistelee yhtä aikaa koronavirusta ja epätasa-arvoa vastaan” ja nosti Sanna Marinin vuoden 2020 sadan vaikutusvaltaisen ja inspiroivan naisen listalle. Yksi ministereistämme palasi elokuussa äitiyslomalta ja toisen laskettu aika on uudenvuoden tienoilla. Lasikattoja on rikottu oikein roppakaupalla ja siitä voi olla tosi tyytyväinen.

Uskon toistaiseksi seitsemää sorttia oleviin koronarokotteisiin, kuin pässi suuriin sarviinsa ja luotan viranomaisiimme sekä siihen, ettei huippunopeassa rokotekehittämisessä ole oikaistu, vaan tutkimuksissa on edetty lomittain ja kaikki faasit on käyty huolellisesti läpi.

Edessämme on poikkeuksellinen joulu, josta löysin hyviäkin puolia: ei tarvitse siivota, koska ei tule vieraita, eikä tarvitse raijata jouluruuhkassa ruokia ja keksiä joululahjoja. Toivottavasti saamme vuoden kuluttua tehdä edellä mainittuja jouluvalmisteluja innokkaammin kuin koskaan aiemmin.

Toivotan teille kaikille pandemiasta huolimatta mukavaa joulunaikaa ja tapaamisiin kerhoissa, näyttelyissä tai jossain jo tammikuussa.

Merja Talkamo
Puheenjohtaja

• Suomalaisen Naisliiton Helsingin yhdistys ry
    toimisto@naisliittohelsinki.fi

• Oi niitä aikoja - kun naiset murtavat lasikattoja on Naisliiton 115-vuotisjuhlavuoden julkaisu. Kirja sisältää 28 naisen kiinnostavan työelämäkerran eri ammattialoilta.

• Kuin satakielten laulu on Naisliiton Helsingin Osaston 100-vuotisjuhlakirja, jonka nimi saa lukijan vilkaisemaan teoksen sisältöä ja kiinnostumaan naisliikkeen historiasta ikään kuin vahingossa.