Jäsenkirje 5/2022

Hyvät Helsingin yhdistyksen jäsenet

Mennyttä muistellen

Toimintavuotemme on loppusuoralla. On aika muistella vuoden kohokohtia ja suunnata katse tulevaan. Arvokkaan 115 vuoden iän saavuttanut, mutta silti uudistushaluisena ajassa elävä Suomalainen Naisliitto ja Helsingin yhdistys juhlivat merkkipäiväänsä kesällä. Jyväskylän, Oulun ja Tornion yhdistys juhlivat 115-vuotistaivalta syksyllä. Kun vielä Opetusneuvos Hilja Vilkemaan Stipendisäätiö täytti 60 vuotta ja juhli sitä Perinnepäivän merkeissä joulukuussa, voi sanoa tämän vuoden olleen todellinen juhlavuosi.

Yhdistyksemme on parin koronavuoden jälkeen voinut toimia täysipainosesti. Kevään Ajankohtaisseminaari ja syksyn Anti-gender-seminaari saavuttivat suuren suosion. Kulttuuri- ja virkistystoimikunnan järjestämät opastetut näyttelyt, teatteri- ja oopperavierailut sekä Kotkaan ja Loviisaan suuntautunut syysretki tarjosivat ilahduttavia elämyksiä osallistujille. Kirjakerhon kuukausittaiset kirjallisuustapaamiset, Feministisen keskustelupiirin kuukausittaiset kokoontumiset ajankohtaisten aiheiden äärellä ja Bridgekerholaisten viikoittaiset pelit Aurorankadulla ovat olleet erinomaisia kohtauspaikkoja jäsenistölle niin tietojen vaihtoon kuin uuden oppimiseen.

Pisimmän toimintatauon joutui pitämään laulukerho, joka vihdoin syksyllä pääsi aloittamaan lauluharrastuksen uuden laulattajan johdolla. Laulukerhon ensiesiintyminen nähtiin ja kuultiin pikkujoulussa Maltatalossa. Mallikkaasti laulu sujui, ja yleisökin pääsi osallistumaan leikkimielisiin joululauluihin.

Vapaaehtoistoimikunta on ilahduttanut vuoden mittaan Suomen Kukkarahaston palvelukodin asukkaita mm. leipomalla pullaa asukkaiden kanssa ja järjestämällä kesäretken. Vapaaehtoistoimikunta on hoitanut kaikkien jäseniltojen kahvitarjoilut ja loihtinut pikkujoulun upean jouluaterian Sinikka Pelkosen johdolla. Vuoden mittaan järjestetyt jäsenillat ovat olleet monipuolisia ja mieleenpainuvia. Kiitos kaikille aktiivisille jäsenille, jotka ovat mahdollistaneet meille kaiken edellä kerrotun!

Tapahtumakalenteriimme on jo ilmestynyt monta uutta tapahtumaa ensi vuodelle. Lisää on luvassa vuodenvaihteen jälkeen. Perinteinen Ajankohtaisseminaari pidetään hotelli Arthurin juhlasalissa 10.2.2023 ja

Minna Canth -seminaari on Helsingissä 5.5.2023. Muista seurata säännöllisesti tapahtumakalenteria!

Katse tulevaan

Suomalainen Naisliitto nostaa toimintavuoden 2023 keskiöön Aktiivisen osallistumisen ja arjen sujuvuuden uudistuvassa Naisliitossa. Helsingin yhdistys painottaa Naisliiton teemaa omassa toiminnassaan. Olemme mukana Naisliiton Saavutettavuus-projektissa, joka hakee ratkaisuja arkea hankaloittaviin pulmiin yhdenvertaisesti kaikille kansalaisille. Jatkamme strategista teemaa Naiset mukana teknologian kehityksessä. Sen myötä tuemme jäseniämme ryhtymään digitaalisten palvelujen käyttäjiksi mm. Tapahtumakalenterin käytössä.

Ensi vuoden painopistealueiksi olemme valinneet huhtikuussa pidettävät eduskuntavaalit, yhteistyön Suomalaisen Naisliiton ja sen yhdistysten kanssa sekä yhteistyön muiden naisjärjestöjen kanssa. Ensi syksynä jaetaan Minna-palkinto. Yhdistyksemme ryhtyy osaltaan etsimään palkinnon saajaa/saajia kriteerien selvittyä.

Joulu on ovella

Jo marraskuussa saimme nauttia jouluisista maisemista. Toinen toistaan upeampia kuvia ilmestyi someen ihailtavaksi. Joulun ollessa ovella maisema on tyystin toisenlainen eteläisessä Suomessa. Lumi on sulanut vauhdilla, ja tiet ovat liukkaita. Nyt tarvitaan malttia ja varovaisuutta liikenteessä. Joulu suo odotetun katkon arjen kiireeseen. Toivottavasti monilla on mahdollisuus viettää joulua läheistensä kanssa, nauttia rauhasta ja kynttilänvalosta.

Rauhallista jouluna aikaa ja hyvää uutta vuotta!

Pirjo Julin
puheenjohtaja