Suomalaiselle Naisliitolle uusi puheenjohtaja

Suomalainen Naisliitto valitsi syyskokouksessaan yksimielisesti liiton puheenjohtajaksi kaudelle 2020-21 jyväskyläläisen yrittäjän Eva Tervosen. Hän on toiminut Naisliiton hallituksessa kolme vuotta, johtanut sen kirjastotoimikuntaa ja on oman yhdistyksensä Jyväskylän Naisliiton tiedottaja. - Kuva: Maija Kauppinen.

Suomalainen Naisliitto valitsi syyskokouksessaan uudeksi puheenjohtajaksi kaudelle 2020-21 jyväskyläläisen yrittäjän Eva Tervosen.

Suomalainen Naisliitto piti syyskokouksensa Jyväskylässä ravintola Verson Kerkkä-salissa. Osallistujia oli 48, joista virallisia kokousedustajia 26. Kokouksen puheenjohtaja toimi Jyväskylän osaston puheenjohtaja Liisa Temisevä, sihteerinä liiton sihteeri Jatta Bucht.

Kokous oli varsin aktiivinen: viralliset - ja virattomatkin - kokousedustajat ottivat kantaa liiton tarkoitukseen, ensi vuoden teemaan, talouteen ja hallituksen jäsenehdokkaisiin. Viimeksi mainitusta jopa äänestettiin. Kiihkeän keskustelun jälkeen teeman Naiset mukana teknologian kehityksessä kärkeen nostettiin ikääntyvät naiset ja heidän köyhyytensä. Jäsenmaksun pienuutta harmiteltiin, mutta päätettiin pitää se entisellään. Minna ilmestyy ensi vuonna kerran paperi-, kerran pdf-versiona, ja Naisten ääntä virkistetään Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kanssa järjestettävällä kilpailulla, jonka palkinnot Opetusneuvos Hilja Vilkemaan Stipendisäätiö rahoittaa. Minna Canth -seminaareja järjestetään ensi vuonna kahdet, toinen niistä Hämeenlinnassa syksyllä. Kesäkuussa naisliittolaiset matkaavat Tornioon kesäjuhliin. Edelliset olivat viime kesänä Hämeenlinnassa.

Puheenjohtajan ohella myös Naisliiton hallitus uusiutui. Helsingin yhdistyksestä valittiin uusina Nuppu Rouhiainen ja Mai Antila, Oulun osastosta Marianna Rossi ja Tornion yhdistyksestä Raili Ilola. Hämeenlinnan yhdistyksen Ritva Karinsalo valittiin toiselle kaksivuotiskaudelle. Varapuheenjohtajana jatkaa Tornion Marja-Riitta Tervahauta, jäsenenä Vaasan Naisklubin Soile Hakala, molemmat vuosi sitten valittuja.  - Teksti: Maija Kauppinen.

< Marraskuu 2020 >
30010203040506

• Tutustuin Pirkko Fihlmaniin itkuvirsikurssilla ja kiinnostuin hänen elämänsä vaiheista, Naisten Ääni -kilpailun voittaja Hanna Ahrenberg avasi kirjoituksensa taustaa