Jäsenkirje 1 23.2.2021

Hyvää kevään odotusta kaikille Helsingin yhdistyksen jäsenille!

Mielialat ovat heitelleet alkuvuonna puoleen ja toiseen rokotusuutisten vaihtelun vuoksi. Toivottavasti auringonpaiste, pidentyneet päivät ja valkoiset hanget ovat virkistäneet mieltänne.  Hyviin uutisiin kuuluu HS:n teksti kaupunkikuvineen, jollaisia  en ole aiemmin ko. lehdessä nähnyt: ”Urbaanihiihtäjät ovat vuosien tauon jälkeen ottaneet haltuunsa myös Helsingin ytimen”. Paukkuvista pakkasistakin on ollut hyötyä, koska nyt merellisen Helsingin jäällä risteilevillä poluilla mahtuu ulkoilemaan ilman tartuntavaaraa.

Yhdistyksen kevät- ja syysvuosikokoukset pidettiin Hotel Arthurissa marraskuussa. Edellisen hallituksen jäsenistä jatkavat pj. Merja Talkamo, vpj:ksi valittu Mai Anttila,  Marjukka Helenius ja Vanamo Seppä. Leena Pohjanloimu valittiin hallitukseen uudelleen ja aivan uusiksi hallituksen jäseniksi valittiin Pirjo Julin, Heljä Majamaa ja kaikille tuttu sihteerimme Marja Uskali.

Yritämme tänäkin vuonna järjestää iloksenne erilaista toimintaa: Valitettavasti kahta tärkeää jokakeväistä tapahtumaa, Ajankohtaisseminaaria ja Minna Canth -seminaaria ei voida järjestää. Suosittu vaalipaneelikin jää pitämättä (HS:n mukaan viimekertainen panelistivieraamme Elisa Gebhard aloitti eilen Sanna Marinin uutena erityisavutajana).

-Hakasalmen huvilan näyttely siirrettiin huhtikuun puoliväliin ke 14.4.2021 klo 12.00.

-Ilja Repinin taidenäyttely Ateneumissa on siirretty 20.4.2021 klo 18.10 – 19.10.

Ulkonakin voi olla viimasta huolimatta hauskaa.

Naisliitto kävi 11.4.2014 viemässä kukat uudelle Tekla Hultin aukiolle. Sekä Naisliitto että Hgin yhdistys vaikuttivat suuresti ko. aukion nimeämiseen.

- Opastettu Kaupunkikävely Kulttuuria ja naisia Töölössä järjestetään ti 4.5.2021 klo 12.00. Kävelyn pituus on n. 1,5 km ja kuulemme runsaan puolentoista tunnin aikana tarinoita mm. Tove Janssonista, Helvi Hämäläisestä, Eeva Ahtisaaresta, Lallukan taiteilijakodin naisista ym.

-Kolme vuotta sitten 70 vuoden tauon jälkeen elvytetty Suomalaisen Naisliiton   kesäjuhla on Torniossa 7.-8.8.2021.

-Kirjalauantait pidetään 27.3 ja 17.4 elleivät tulevat  koronamääräykset estä suunnitelmiamme.

Naisliitto nimesi vuodelle 2021 yhdeksi teemakseen Digipalvelut kaikkien käytössä. Sadat tahot ovat jo tehneet esim. Suomi.fi -sivustoon kohdistuvia valituksia. Ehkä meidän kannattaisi keskittyä arkisempiin ongelmiin. Yliopettaja Harri Heikkilä suorastaan kehotti meitä Ajankohtaisseminaarissa 7.2.2020 valittamaan eikä syyttämään itseämme, kun www -sivut toimivat kehnosti tai lippujen osto on hankalaa. Kuuntelimme aika kauhuissamme Erja Saarisen kertomia esimerkkejä vaikeuksista, joita digimaailmasta pudonneet, enimmäkseen iäkkäät, kohtaavat arjessaan.

Kaikki hankaluudet eivät ole digiä.
Näimme Ajankohtaisseminaarissamme kuvia mystillisistä kylteistä/ikoneista, joita jotkut ”neropatit” olivat vaihtaneet tuttujen ja hyvin ymmärrettyjen kylttien tilalle. Moisista huononnuksista pitäisi valittaa eikä pitää itseään tyhmänä, kun ei tiedä mitä nappulaa milloinkin pitää painaa.

Puhelinkeskustelussa pari päivää sitten keksittiin, että yhdistyksemme jäsenet voisivat ryhtyä Briitta Koskiahon ideaa mukaillen kansalaistutkijoiksi. Helsingin jäsenet voisivat lähettää oma-aloitteisesti osoitteeseen toimisto@naisliittohelsinki.fi  vapaamuotoisia kuvauksia kaikenlaisista hankaluuksista, joihin he ovat arjessaan törmänneet.  Pienetkin harmit ärsyttävät ja valitukset otetaan vakavammin, jos korjausehdotus tulee yhdistykseltä. Onnistuneet korjausehdotukset voitaisiin lisätä Hgin www -sivuille. Ehkä joku toinenkin yhdistys voisi innostua parannusehdotuksien keräämisestä ja voisimme toimia monen yhdistyksen kanssa yhdessä?

Emme ole vuoteen nähneet toisiamme. Kiinnostaisiko osallistuminen etänä järjestettyihin keskustelutilaisuuksiin?  Ilmaisohjelmilla järjestettyjen tapaamisten laatu on ruuhkien vuoksi aika huono, joten meidän pitäisi käyttää esim. Zoomia, joka on toiminut hyvin ainakin Naisliiton etäkokouksissa.

Yhdistyksemme nettisivujen sisällön kohennus on alkanut ja jatkamme sitä edelleen.  Yläpalkkiin on tulossa esim. sana Seminaarit, jonne keräämme aineistoa kaikista Ajankohtaisseminaareista sekä Helsingissä järjestetyistä MC -seminaareista. Otamme mielellämme vastaan Hgin sivujen sisältöä koskevia parannusehdotuksia.

Hotel Arthuriin marraskuussa vuosikokouksiin uskaltautuneet pitivät yhdistyksemme jäsenmaksun  ennallaan eikä  eräpäiväkään muuttunut.

Pieni jäsenmaksumme on 29 euroa, eräpäivä 1.3.2021,
viitenumero on 7553 ja tilinumero on tuttu FI72 1574 3000 0239 19

Vaikka pandemia tuntuu jopa pahenevan, niin rokotteen saaminen alkaa olla lähellä eikä kesäkään ole kaukana.

Varovaisuutta ja terveenä pysymistä toivotellen
Merja Talkamo
Puheenjohtaja